Hjælp

brevkassespørgsmål

Hjælp

brevkassespørgsmål af
Oliver
16 år
Oprettet 5 år 6 måneder siden

Hejsa jeg er en knægt på de snart 17 år Jeg har nogen problemer Som at køre på scooter eller i bil hvor jeg ikke har kørekort til Mine venner og mig kørte i bilen idag og endte med at køre fra en der gerne ville have fat i min kæreste Og en person kom op til vores bil for at smadre mig og min ven ( føren af bilen ) Jeg har brug for hjælp til at komme ud af det kriminelle miljø

Svar:

Kære dig

Det er virkelig sejt at du skriver herind. Det er ikke nemt at tage beslutningen om at forlade et miljø som man kender, uanset om det er kriminelt eller ej. Det første skridt er dog lige præcis dét - nemlig at tage beslutningen om at det ikke er det man ønsker.

Når beslutningen så er taget, så handler næste skridt om at finde andre mennesker eller et andet miljø at komme i. For det vil være alt for hårdt, hvis du bare forlader det, uden at have et alternativ - som mennesker har vi brug for at være sociale med hinanden, og frygten for ensomhed er nogle gange større end frygten for f.eks. kriminalitet. Så derfor vil jeg foreslå at du tænker over hvad du har af ønsker for fremtiden - er der noget som du gerne vil være bedre til? Noget som du gerne vil lære? Måske er der en sportsgren, en uddannelse eller en interesse (f.eks. musik) som du har lyst til at undersøge, og det kan være en rigtig god vej ind i et nyt miljø med nye mennesker og venskaber. Så prøv at hænge ud med andre mennesker - som ikke laver kriminelle ting - og prøv dig frem med at finde ud af hvad du gerne vil. Det er ikke sikkert at det er den første ting du prøver som passer perfekt til dig, så husk også at give dig selv lov til at prøve nogle forskellige ting.

Et andet skridt som du er nødt til at tage, er at fortælle nogen, gerne en voksen, om hvordan du har det. Ved at dele dine overvejelser med andre, kan de bedre give dig støtte. Måske kan du prøve at tage fat i SSP i din kommune? De har helt sikkert mødt andre som, ligesom dig, gerne ville ud af det kriminelle miljø, og derfor tænker jeg at de kan have gode ideer til hvordan. I den forbindelse kan du jo også lige tjekke om de har en chat her på Cyberhus. Så kan du chatte anonymt med dem og få et godt råd til hvad der findes af tilbud i din kommune til unge. Du kan enten finde dem under menuen "Ung-I" eller ved at klikke her

Jeg tænker helt sikkert også at du skal fortælle din kæreste om hvordan du har det, og bede om hendes hjælp. Jeg tænker at hun holder af dig, og rigtig gerne vil se dig glad - og tryg. Måske hun også går og håber på at du forlader det kriminelle miljø, og som sagt, så er det nemmere, når man har støtte fra andre.

Jeg håber du kan bruge mit svar, og jeg vil igen lige sige at du allerede har taget det første store skridt. Du har erkendt at du ikke vil være i det kriminelle miljø, og taget beslutningen om at gøre noget andet. Det er stærkt gjort af dig, og hvis du fortsætter på den her måde, så kan det sagtens lykkes for dig!

Venlige hilsner

Signe