Har jeg noget at skulle ha sagt?

brevkassespørgsmål

Har jeg noget at skulle ha sagt?

brevkassespørgsmål af
Agnete
15 år
Oprettet 4 år 6 måneder siden

Hej.
jeg er en pige på 15 år. situationen er den at jeg grene vil flytte tilbage til min mor som jeg har boet hos indtil Jeg var 12. min far bliver ved med at sige at kommunen ikke vil have at jeg flytter tilbage, men når jeg eller min mor snakker med nogle fra kommunen så har de ikke noget problem med hvis jeg flytter tilbage. Jeg bor hos min far som har fuld forældremyndighed over mig, men alle mine venner er hos min mor og jeg har et godt forhold med min mor. Den eneste der hsr noget imod jeg flytter hjem til min mor igen er min far, selvom han giver kommunen skylden. Min socialrådgiver fra kommunen synes at min mor skal søge om at de kan få delt forældremyndigheden mellem dem igen, så de begge har noget at skulle ha sagt. Jeg vil rigtig gerne flytte tilbage til min mor når keg går ud af 9. Klasse til sommer. Men jeg ved ikke om jeg selv har noget at skulle ha sagt i den forbindelse? Og jeg kunne godt tænke mig at vide om der er noget jeg kan gøre for at flytte hjem til min mor igen? Vær sød at svare mig hurtigt..

Svar:

Kære Agnete

Det lyder som en rigtig træls situation, og det lyder også lidt som om, at du er kommet lidt i klemme mellem dine forældre, som måske ikke snakker så godt sammen lige nu? Det er en rigtig ærgerlig situation, men det lyder trods alt til, at din socialrådgiver er opmærksom på situationen, hvilket er rigtig vigtigt.

Du spørger, om du har noget at skulle have sagt i den her situation, og det forstår jeg som, at du gerne vil vide, om du selv har mulighed for at bestemme, hvor du vil bo. Det har du desværre ikke, da du ikke er myndig, og da din far har fuld forældremyndighed lige nu, så er det ham som i store træk bestemmer. Selvom ens forældre bestemmer, så skal de dog gerne lytte til deres børn, hvis de fortæller, at der er noget, som de gerne vil, og jeg forstår godt, at det er frustrerende, at det ikke føles som om, at din far lytter til dig lige nu.

Derfor findes der dog noget, som hedder Barnets Initiativret, som betyder, at du kan få hjælp, hvis der er noget, som du er ked af, eller hvis du føler, at du ikke bliver lyttet til. Du kan bede om hjælp til at få dine forældre indkaldt til et møde, som f.eks. kan handle om din bopæl. Det er ikke en garanti, at det bliver, som du ønsker det, men det er en mulighed, som du har, og som man gerne må gøre brug af.

Du kan også ringe til Børnenes skilsmissetelefon, hvor der sidder voksne, som kan forsøge at hjælpe dig f.eks. med, hvordan du kan snakke med din far om tingene eller lignende.

Du skriver, at du har en socialrådgiver tilknyttet, og derfor er jeg usikker på, hvor meget mere det her kan rykke, men jeg tænker, at hvis du har mod på det, så kan det være et forsøg værd i hvert fald at ringe og forklare din situation. De voksne hos Familieretshuset (som er dem, der har med de her ting at gøre), de kender de forskellige muligheder rigtig godt, og de vil forhåbentlig kunne hjælpe dig i den rigtige retning.

Jeg håber, at du føler dig hjulpet lidt på vej, og at I finder en løsning, som du også har det godt med. Hvis du har brug for en snak om det her, eller noget andet som fylder, så er du også rigtig velkommen til at kigge forbi vores 1-1 chat.

Jeg ønsker dig alt det bedste, og jeg sender tusind gode tanker.

Store og varme knus

Amanda

Amandas billede
Amanda fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål