Har det svært for tiden
brevkassespørgsmål af
Alberte
23 år
Hej cyberhus. Jeg skriver til jer fordi jeg har brug for at få mine frustrationer ud. Jeg fik for omkring 3 måneder siden konstateret ocd. Eller jeg har ikke fået en egentlig dianogse af nogen læge men det er det jeg har. Jeg har ocd overfor bakterier. Jeg er bange for mange af de ting jeg rører ved hvis jeg fx har haft hånden op til munden eller næsen. Jeg har nogen bestemte ting jeg tjekker i mit hjem og jeg kan bare ikke stoppe. Fordi jeg på en eller anden måde er bange der kommer snot eller spyt på. Jeg er også begyndt at tjekke mig selv for snot og spyt. Jeg arbejder på et plejehjem og det har jeg gjordt i 2 1/2 år. Nu er jeg så begyndt at blive bange for at få afføring fra beboerne når man vasker dem på mig så når jeg er på arbejde går jeg og tjekker mig selv på bla arme, hænder ø, tøj og ansigt for afføring. Bla hvis jeg er kommet til at rører mig selv på ansigtet. Det er blevet rigtig belastende og jeg er bare så ked af det for det forstyrrer mig i mit arbejde når jeg ofte skal jeg tjekke for de ting. Det med affføringen er noget der først lige er startet det har aldrig været et problem før.. jeg går hos en psykolog lige nu og hun er rigtig sød. Hun er specialist i ocd så jegver i gode hænder. Jeg er bare rigtig bange for at det her kommer til at styrer mit liv. Jeg bruger rigtig meget energi på det og føler lidt jeg er ved at opgive.. jeg er bange for at det er noget der bliver vedvarende… og jeg er bange for at jeg bliver nødt til at stoppe mit job pga det her.. Udover det har jeg et rigtig heftigt temperament. Jeg bliver meget hurtigt sur og jeg har en kort lunte. Jeg har heller ingen tårnmodighed. Udover det føler jeg bare at jeg er sur hele tiden og det påvirker folk omkring mig, og det gør mig ked af det fordi folk også bliver lidt sure selfølgelig når jeg er sur.. jeg har også ofte et grimt sprogbrug. Jeg har svært ved at koncentrer mig pga de ting jeg skal tjekke. Jeg føler i øjeblikket ikke jeg har styr på noget.. jeg er bange for at jeg pga mit temperament kommer til at skubbe folk væk omkring mig og at de ikke længere synes jeg er en sød pige. Mit temperament er nemlig blevet værre efterhånden som jeg er blevet ældre men det hele startede da jeg var omkring 15 år. Mit temperament gør mig til tider flov og ked af det og jeg ved ærligt ikke hvad jeg skal gøre ved det eller om jeg bare skal acceptere at sådan er jeg? Overvejer også at snakke med min psykolog om det. Men kan jeg godt det når det ikke var det problem jeg kom med i starten? Hilsen en mega frustreret pige der er ved at give op..

Svar:
Kære Alberte
Hvor er jeg glad for at du skriver herind og beskriver dine frustrationer - det er nemlig en vigtig ting i forhold til at få det bedre, at man kan beskrive sine følelser og frustrationer.
Jeg kan godt forstå dine frustrationer, og jeg er glad for at høre at går hos en psykolog, som hjælper dig med dine udfordringer med OCD. Du skriver at det går en del ud over din hverdag og dit arbejde og det lyder også til at det bliver mere og mere en udfordring for dig, fordi der kommer nye vaner/handlingsmønstre til, som du ikke har kontrol over - f.eks. det med at du er begyndt at være meget opmærksom på, om du får afføring på dig og hele tiden tjekker det. Som du sikkert godt ved, så er OCD kendetegnet ved, at man har nogle tvangstanker og tvangshandlinger som man ikke kan kontrollere. Det er en udfordrende lidelse, fordi det jo som udgangspunkt er meget normalt (og fornuftigt), at man ikke har lyst til at få snot, spyt eller afføring på sig - det er helt normalt og meget menneskeligt at være opmærksom på dette og det er også det der gør at vi som mennesker - i større eller mindre grad - har nogle daglligdags rutiner i forhold til hygiejne og renlighed. Der hvor det bliver et problem, er hvis ens rutiner og tankerne om renlighed osv., bliver til tvangshandlinger, som man slet ikke kan styre og som påvirker ens liv i høj grad. Hvis man i sin hverdag befinder sig nogle steder, hvor der er stor fokus på hygiejne og renlighed, eller ofte har hørt/hører at hygiejne og renlighed er meget vigtigt, tænker jeg at der kan være større risiko for at udvikle OCD eller bakteriefobi.
Jeg tænker dog også, at der kan være andre faktorer der kan spille ind. Ekempelvis hvis man i en periode er særligt stresset over et eller andet, eller hvis man har været ude for en eller anden voldsom hændelse, tænker jeg det kan have en indvirkning. Du skriver i dit brev, at du også har et stort temperament og en kort lunte. samt at du ikke har særlig meget tålmodighed. Også det tænker jeg, er typiske tegn på at man føler sig presset eller stresset over et eller andet - du kan prøve at tænke på, om der er noget i dit liv lige for tiden, som fylder meget og som gør, at du har en masse tanker og bekymringer? At være stresset betyder nemlig ikke nødvendigvis at man har travlt, det betyder bare, at der er et eller andet som fylder meget mentalt - og det kan sagtens være bekymringer eller en bestemt oplevelse, som man går og grubler over. Du skriver, at det startede da du var omkring 15 år. Det gør mig nysgerrig på, om du kan komme i tanke om, om der mon er sket noget da du var omkring 15, der kan have været medvirkende til at det lige var der det startede?
Du spørger om du kan tale med din psykolog om det med dit temperament osv., når det ikke var det du kom med. Til det vil jeg svare, at det kan du sagtens. Din psykolog taler med dig for at hjælpe dig med alt det der fylder for dig, og der er det her en del af det. Det kan også tænkes at det på en eller anden måde hænger sammen med din bakteriefobi, så jeg synes helt bestemt du skal tale med din psykolog om det.
Du skriver at du ikke har talt med lægen og fået diagnosticeret OCD. I forhold til det vil jeg lige nævne, at det nogle gange kan være en fordel at tale med lægen om de her udfordringer, fordi lægen har mulighed for at lave en henvisning til psykolog og på den måde kan man få betalt noget af udgiften til psykologen. Jeg ved godt at du allerede har fundet en psykolog som du har opstartet et samtaleforløb med, men måske har denne psykolog også mulighed for at tage imod henvisning fra lægen? Det er i hvert fald være en mulighed, som du kan undersøge.
Jeg håber du får nogle gode snakke og redskaber med gennem dine samtaler med psykologen, for jeg tænker bestemt der er en masse ting man kan gøre, for at få hjælp til både OCD'en samt det store temperament og manglende tålmodighed. Jeg tænker ikke at det "bare" er sådan du er, men derimod at det er et udtryk for, at der er noget som er svært for dig lige for tiden og som går dig på. Derfor synes jeg - som nævnt - at det er rigtig godt at du får talt med en psykoiog om det, så I sammen kan blive klogere på, hvad der er der er på spil hos dig.
Alt det bedste til dig.
Mange hilsner Freja