Han kom tørt
brevkassespørgsmål af
Sidsel
14 år
Jeg har fået en rigtig sød kæreste. Jeg holder meget af ham. Den anden dag skulle jeg så give ham hj for første gang. Jeg var meget nervøs og spændt. Jeg viste ikke om jeg kunne finde ud af det men det gik godt. Han kom men der kom ikke noget ud! Det var jeg jo ked og skuffet over for havde glædet mig men prøved jo ikke og vise det så han ikke skulle blive ked af det. Jeg forstår ikke der ikke kom nogt udfor jeg var sikker på han var i pubertet. Hans stemme er i overgang selv om den knækker lidt og han har (lidt) hår forneden. Jeg gik selv i pubertet da jeg var 12. Jeg er sikker på han kom for jeg kunne høre det og han blev slap lige efter. Men hvorfor kom der ikke noget ud? Jeg har ikke spurt ham for og ikke gøre ham flov. Ved i det?

Svar:
Hej Sidsel
Det er et godt spørgsmål, og jeg kan godt forstå at du undrer dig. Der er heldigvis en helt naturlig forklaring.
Selvom en dreng er i puberteten og kan få orgasme, betyder det ikke nødvendigvis, at der kommer sæd ud endnu. Evnen til at få orgasme udvikles typisk før kroppen begynder at producere sæd. Derfor er en "tør orgasme" helt normal i den tidlige pubertet.
Efterhånden som han kommer længere i puberteten, vil kroppen begynde at producere sæd, og så vil der sandsynligvis komme sæd ud.
Det kan faktisk også være, at hans krop allerede kan producere sæd, men at der er sket noget andet.
Nogle gange kan sæden ved en udløsning komme "den forkerte vej", så den løber  ind i blæren i stedet for ud. Og så ender den i urinen bagefter. Det er ufarligt og kan nogle gange ske, særligt for yngre drenge.
Hvis nu han har været nervøs og virkelig spændt kan det også spille en rolle.  Kroppen kan reagere lidt anderledes, når man er i en ny og spændende situation, og det er ikke unormalt at drenge kan reagere ved at der ikke kommer sæd, ved at penis bliver helt slap, så man slet ikke kan gennemføre, ved at han kommer efter få sekunder, eller ved at han slet ikke kan komme. Kroppen har nogle gange sin helt egen vilje, og det er særligt normalt når det handler om sex.
Så alt lyder altså til, at være helt normalt. Jeg kan godt forstå at du ikke vil gøre ham flov af det, ved at spørge. Omvendt er det vigtigt at huske, at det vigtigste for at sex bliver dejligt for alle, er faktisk at snakke om det, når man undrer sig over noget.
Måske tænker han også rigtig meget over situationen, så der kunne måske gøre det nemmere, hvis du bare sagde, at du har prøvet at undersøge det der med en tør orgasme, fordi du jo også er ny i alt det her.
Du kan eventuelt vise ham svaret her, så han også kan læse, at du har spurgt i den bedste mening.
Mange hilsner Pedro