Had.

brevkassespørgsmål

Had.

brevkassespørgsmål af
S
20 år
Oprettet 3 uger 4 dage siden

Hej. Lige nu går jeg og hader min mor, min far, min bror, mine venner, min by og mig selv. Jeg har i lang tid gået med en konstant lyst til at smadre ting. Her forleden slog jeg min mor, uden nogen særlig grund. Jeg har røget hash. Pjækket for at drikke alene derhjemme. Drukket i skolen - vodka gemt i vandflaske, øl gemt i kaffekopper. Jeg har været stormisbruger af snus - ikke fordi jeg syntes det var dejlig, men fordi det gjorde ondt. Det er nok mine forældre jeg hader mest. Jeg kan ikke engang beskrive det. Men jeg har prøvet ikke at bruge stimulanser i noget tid, men nu er jeg bare helt umotiveret. Jeg gider ingenting. Jeg ligger i min seng dagen lang, men har ikke engang lyst til at stå ud. Jeg er ked af det, og så ville man nok tænke, at jeg havde lyst til at se mine venner, men jeg magter det ikke. Jeg er træt af alting. hjælp.

Svar: 

Kære S

Først så vil jeg lige sige, at det er virkelig stærkt gået, at du skriver her i brevkassen. Det vidner nemlig om, at du er villig til at gøre noget ved det had du oplever, og jeg vil gøre mit bedste for at hjælpe dig.

Jeg kan virkelig godt forstå, hvis du er træt og ked af din situation. Det lyder til, at du har en hel masse tanker og følelser, der rumstere rundt i hovedet og kroppen på dig, og at de kommer ud gennem din vrede og dit had til andre og dig selv. Det må være virkelig svært, fordi det virker til, at du er klar over, at det ikke er så hensigtsmæssig for dig. Jeg får samtidig også en fornemmelse af, at den eneste måde du kan holde dine tanker og følelser i ro på er ved at bruge forskellige stimulanser som alkohol og andre rusmidler, og det er måske heller ikke den bedste løsning, fordi der kan være en masse uheldige bivirkninger ved at bruge rusmidler på den måde. Eksempelvis at du går glip af undervisningne, fordi du pjækker fra skole, lyver om dit forbrug for andre, bliver umotiveret og måske er det faktisk også med til at avle endnu mere had og vrede.

Selvom det formentlig er super frustrerende at mærke det had du beskriver, så er det ikke nødvendigvis kun en dårlig ting. Det vidner nemlig om, at der er noget, der ikke er som det skal være, og at der er noget du har brug for at få taget hånd om. Så man kan på en måde sige, at din vrede fungerer som en slags advarselslampe som lyser, når der er noget galt. Det der er vigtigt er, at man handler på de signaler ens krop/hoved sender, og at man øver sig i at håndtere vreden, når man mærker den. Det vil jeg prøve at komme med nogle gode råd til, hvordan du kan gøre.

Snak med nogen om din vrede

Når der er noget, der går en på, og man tumler med svære tanker og følelser, så kan det nogle gange virke som den bedste løsning at holde det for sig selv. Men ofte gør det det ikke spor bedre, tværtimod kan ens tanker og følelser komme til at fylde endnu mere, fordi de bare vokser sig større inde i hovedet. Det er derfor en rigtig god at snakke med nogle om det, der er svært, og måske vil du opleve en stor lettelse ved at sætte ord på, hvordan du har det. Ved at åbne op overfor andre giver det samtidig mulighed for, at du kan få hjælp til at forstå og håndtere din vrede på en anden måde.

Du kan både snakke med nogle i din omgangskreds som eksempelvis dine venner, familie eller en lærer, men du kan også tage kontakt til din læge. Nogle gange kan det være lidt nemmere at snakke med en, som man ikke kender så godt, og din læge kan også hjælpe dig med at vurdere om du eventuelt kunne have gavn af at snakke med en psykolog eller en anden professionel. Det kan nemlig være svært selv at finde frem til, hvad der gør, at man er vred og så kan det være rart med en der stiller spørgsmål, så I sammen kan finde ind til kernen i dit had.

Jeg tænker samtidig også, at det vil være en rigtig god idé, hvis du får snakket med din mor om situationen, hvor du slog hende. Det virker nemlig til, at det er noget du selv var lidt overrasket over skete, og at du måske også har lidt dårlig samvittighed over, hvilket er helt forståeligt. Prøv derfor om du kan snakke med din mor om, hvad der skete og om din situation generelt, så hun kan få en forståelse for, hvordan du går og har det. Og gør det gerne på et tidspunkt, hvor du kan mærke, at din vrede ikke ulmer så meget, så I kan få en god og rolig snak omkring det.

Få vreden ud på en god måde

Når dit had ulmer i kroppen, så er det en god idé at komme af med den, men på en god måde, så du ikke kommer til at gøre noget du fortryder eller som går ud over andre. Du skriver, at du for tiden har gået med en konstant lyst til at smadre ting, og den lyst tror jeg faktisk godt du kan bruge på en konstruktiv måde. Ikke at du skal gå ud og smadre alt muligt, men du kan måske brug energien til at afreagere, så du kommer af med noget af vreden. For nogle hjælper det eksempelvis at skrige. Det kan både være udenfor et sted, hvor der er åbne vider og ingen mennesker, eller det kan være hjemme med en pude foran ansigtet. For andre er det en stor hjælp af komme af med al energien ved at være fysisk aktiv og løbe en tur, hvor man får pulsen godt op eller ved at bokse løs på en boksepude. Det kan også være en stor forløsning bare at sætte noget højt musik på og danse helt vildt. Du skal måske prøve nogle forskellige ting af før du finder det, som har den bedste virkning for dig, men prøv at få på opdagelse i det, så du får en måde at komme af med alt den negative energi. Du kan finde flere gode råd til, hvordan du kan håndtere din vrede her hos Mindhelper, som har lavet en liste over teknikker man kan bruge når vreden ulmer.

Gør noget godt for dig selv.

Det kan være utroligt opslidende at være fyldt op med had på den måde som du beskriver, og det kan desværre gør, at man vælger ting fra som eksempelvis at se sine venner, som ellers plejer at give en energi. Det er helt forståeligt, og måske handler det også om, at du skammer dig lidt over dit temperament? Hvis det er tilfældet, så skal du vide, at vi alle bokser med noget, og der er ikke nogen grund til, at du dunker dig selv i hovedet over din situation. Jeg tror tværtimod, at det er vigtigt, at du er ekstra omsorgsfuld over for dig selv lige i tiden, for det er nogle svære følelser du oplever. Derfor er det også vigtigt, at du gør noget nogle gode ting for dig selv, som plejer at give dig energi. Det kan eksempelvis være at ses med vennerne, gå en tur eller noget helt tredje. Tænk over, hvad der plejer at give dig energi og glæde, og prøv om du kan få noget af det ind i din hverdag igen, så du måske kan få lidt lyspunkter ind i hverdagen igen. Pointen er at du skal være god ved dig selv, for det forjenter du!

Jeg håber du kan bruge mine råd, og hvis du har brug for at snakke med nogen om din situation, så er du altid velkommen til at besøge Cyberhus' en-til-en chat. Jeg ønsker dig alt det bedste.

Mange varme hilsner

Maren

 

Maren fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål

© Copyright 2017 - Center for Digital Pædagogik

En del af: EU's Insafe- & Daphne program