Hård knop
brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år
Hej jeg er en 16 årig dreng. Og får ca en månede siden opdagede jeg en lille hård knop på mit mellemkød, jeg tænkte det nok var en betændt hårdsæk og den nok ville gå i sig selv, men jeg har den stadig idag. jeg synes ikke den er blevet større men det er stadig ret ubehaligt. den er ikke øm og har ikke været det og er ikke sten hård men den er lidt hård. Hvad er det???

Svar:
Hej med dig!
Jeg kan sagtens forstå, at du tænkte, at det var en betændt hårsæk du kan mærke. Der kan godt danne sig en cyste i en hårsæk uden at der er betændelse i den, det hedder et aterom. Den mærkes som en lille mandelformet knop under huden. Den kan varierer i størrelse: nogle gange vokser den og så bliver den lidt mindre igen. Nogle gange kan der gå betændelse i den, særligt hvis man trykker og piller for meget ved den. Den kan godt være der i rigtig lang tid, og den betyder ikke noget. Den er altså helt ufarlig. Hvis der går betændelse i den skal du holde lidt mere øje med den, og få din praktiserende læge til at kigge på den hvis ikke det går frem ad.
Jeg håber, at du kan bruge min hjælp.
Mange hilsner
Marie