Håbløs forelskelse
brevkassespørgsmål af
Mette
21 år
Hej Cyberhus Jeg vil gerne have råd omkring en håbløs forelskelse. Jeg går på gymnasiet i en mega god klasse, hvor jeg har nogle fantastiske venner, deriblandt ham, jeg kalder min bedste ven. Lad os bare kalde ham X. Jeg har siden starten af første semester, gået rigtig godt i sving med X, og har også følt det som værende gengældt. Her for 2-3 måneder siden, er jeg så begyndt at få følelser for X, og nævnte det så for min rigtig gode veninde fra klassen, hvor hun siger, at han sikkert føler det samme, og hun kunne godt forstå min følelser. Jeg valgte så her i dag, at gå videre med det, for jeg følte mig rigtig selvsikker i det. Jeg fik fortalt X om, at jeg nok var gået hen og blevet en smule varm på ham. Han svarede så tilbage, at han egentlig kun så mig som en rigtig god ven. Så mit spørgsmål er, hvad skal jeg stille op nu? Skal jeg gå med den forventning om, at vores venskab nu er slut? Hvad gør jeg i den her situation?

Svar:
Kære Mette
Dejligt at høre at du går i en rigtig god klasse i gymnasiet, hvor du har fået nogle gode venner. Det lyder dog ikke som en så rar situation du er havnet i, hvor du er blevet forelsket i din bedste ven, som desværre har sagt, at han kun ser dig som en rigtig god ven. Der er ikke noget at sige til, hvis du blev ked af, og en smule frustreret over, at få sådan en besked - særligt når du havde gået med en fornemmelse af, at dine følelser var gengældte. Nu ved jeg ikke hvad det er der har gjort, at du har følt at det var gengældt. men det lyder til at det også har været noget din veninde har lagt mærke til, siden at hun sagde at hun også troede at han havde følelser for dig. Det kan godt lyde som om at X er kommet til at sende lidt blandede signaler til dig og virket interesseret i at været mere end venner - men nu har han sagt at han ikke ser dig som mere end en rigtig god ven, og - selvom det er virkelig trist og frustrerende - så er det sådan det er.
Det jeg synes du skal gøre, er at finde ud af, hvordan du har det med at skulle fortsætte dit venskab med X. Du kan prøve at tænke over, hvordan du følte og tænkte, da du tog snakken med ham og fortalte om dine følelser. Hvordan reagerede han, hvad sagde han og hvilken mavefornemmelse gav det dig? Jeg synes også du skal prøve at mærke efter hvordan du føler det nu, når du er i nærheden af ham. Efter min mening, så er det vigtigste, at du ikke fortsætter i et venskab, som du ikke har det godt i - hvis du kan mærke at det påvirker dig mentalt på en negativ måde og du bliver ved med at gå og tænke på, om det måske kan blive til mere, så kan det måske være svært at være i. Det er en svær situation og det er svært at skulle gøre op med et venskab - og derfor er der heller ikke et klart og entydigt svar på, hvad du skal gøre. Det vigtigste er, at du mærker efter i maven om du kan lægge dine følelser for X 'på hylden' og fortsætte venskabet, eller om det er for svært for dig at være i.
En mulighed er også, at du prøver at tale med en (eller flere) veninde(r) om det. Det kan nogle gange været rart at få andres perspektiver og inputs på den situation, man er i. Måske har en af dine veninder selv oplevet noget lignende og kan fortælle om hvordan de håndterede det. Selv hvis de ikke har, kan det være rigtig godt at få talt med nogle om det der fylder lige nu.
Måske kan det også være en hjælp, hvis du prøver at vende den om og forestille dig, hvad du ville gøre, hvis en veninde kom til dig med samme problemstilling. Hvad ville du sige til hende og hvad ville du råde hende til? Det kan nogle gange hjælpe en til at se situationen lidt mere udefra - og nogle gange gøre det nemmere at finde ud af, hvad der føles som det rigtige at gøre.
Jeg håber du kan bruge nogle af mine forslag og jeg sender rigtig mange tanker i din retning - jeg håber det løser sig det hele.
Mange varme hilsner,
Freja