Gymnasium
brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Hej Tina Jeg går i 8. klasse, og efter 9.klasse vil jeg gerne på gymnasie. Jeg har overvejet Rødkilde i Vejle (Jeg bor i Løsning) Meeen, jeg vil gerne have at det er op ad en skov, og man kan sidde ved lejerbål om aftenen, og overnatte i telte sammen med et par venner om aftenen... Jeg ved ikke om man kan det eller må det. Jeg vil gerne være gymnasie lærer, så hvad skal jeg efter gymnasiet? Kh Isabella :)

Svar:
Kære Isabella
Tusind tak for din mail.
Jeg synes, det lyder rigtig spændende, at du godt kunne tænke dig at nyde lejr-livet samtidig med, at du går i gymnasiet. Jeg tror dog, at du som udgangspunkt bliver nødt til at skille de to ting ad.
Dét du kan gøre, er at finde frem til de gymnasier, der rent praktisk er mulige for dig at søge ind på, og så undersøge det enkelte gymnasies profil og beliggenhed på internettet. Nogle gymnasier vægter natur og idræt, og det kunne måske være noget for dig.
Til dit spørgsmål om man kan og må lave bål og overnatte i telt tæt på gymnasiet, vil jeg svare, at det jo er noget, der sker uden for undervisningstiden. Derfor skal du forhøre dig hos dem, der "ejer" skoven.
Men jeg kan fortælle dig, at når du starter på gymnasiet, vil der som regel være en rustur, der går ud på at ryste den nye klasse sammen. Rusturerne strækker sig over et par dage, og foregår ofte ude i det fri med overnatning i telt.
Jeg sidder og tænker på, om det kunne være noget for dig at tage 9. klasse på en efterskole? Jeg ved, at der er flere efterskoler, der dyrker det faglige og sociale liv i naturen.
For at blive gymnasielærer skal du på universitetet, når du har fået din studentereksamen. På universitetet er det en rigtig god idé at læse to fag, der er gymnasiefag - for eksempel historie, idræt, religion, dansk, psykologi, matematik. Hvis du vælger to gymnasiefag, får du nemlig nemmere ved at få job som gymnasielærer bagefter.
Venlig hilsen Tina