Gravis
brevkassespørgsmål af
Maria
16 år
Hej
jeg har vært til en fest hvor jeg kom til at drikke for meget også kom jeg til at have sex med en dreng uden kondom han siger han ikke kom men jeg er mega bange for at være gravid jeg havde sex med ham ca nat til fredag kl 01:00 og jeg tog en fortrydelse Pille ca kl 20:00 fredag aften og jeg kan ikke tænke på andet ind om jeg er gravid da jeg har ondt i maven har kvalme og føler mit udflåd har ændret sig

Svar:
Kære Maria
Det lyder som en rigtig ubehagelig situation, og jeg kan virkelig godt forstå dine bekymringer, for det er ikke rart at gå rundt og være nervøs for, at man er gravid, når man ikke har lyst til at være det.
Du skriver, at du allerede har taget en fortrydelsespille, og det er rigtig fint gjort, fordi det kan mindske riskoen for, at du bliver gravid. Du skriver samtidig, at du ikke kan tænke på andet, da du har ondt i maven og føler dit udflåd har ændret sig. Jeg kan godt forstå, at det fylder meget i dine tanker, og jeg tænker faktisk, at det er rigtig fint, at du tager det seriøst selvom det ikke er sikkert, at drengen kom. Når det er sagt, så vil jeg berolige dig med at ondt i maven og ændringer i udflåd ikke er ensbetydende med, at du er gravid. Ens krop og hoved påvirker nemlig hinanden, så hvis man går og tænker meget over om man er gravid, så kan det faktisk godt påvirke ens krop, så man pludselig oplever symptomer, som ikke plejer at være der. De symptomer du beskriver betyder altså ikke nødvendigvis, at du er gravid, men kan komme som en reaktion på dine bekyminger.
Mit bedste råd er, at du holder øje med om din menstruation kommer som den plejer, hvis den gør det, så er det nemlig et tegn på, at du ikke er gravid. Det kan sagtens ske, at din menstruation bliver forsinket, fordi kroppen som sagt kan reagere, hvis man går og er bekymret over noget. Bliver din menstruation forsinket, så er det en god idé at tage en menstruationstest, så du kan blive sikker på om du er gravid eller ej. Du kan købe en graviditetstest i et supermarked eller på apotektet, hvor de kan informere dig om, hvornår og hvordan du tager testen. Du kan også altid tage et smut forbi din læge og blive tjekket for at være på den sikre side.
Du ved det sikkert allerede, men næste gang du har sex, så vil jeg minde dig om at bruge kondom, så du ikke skal være nervøs for om du bliver gravid, eller får en kønssygdom. Hvis du har mod på det, så tænker jeg også, at det vil være super sejt af dig at prikke til ham drengen du havde sex med og minde ham om, at han også skal huske kondom fremover.
De bedste hilsner
Maren