Gravid eller?
brevkassespørgsmål af
Pige
15 år
Hej
jeg havde sex med min kæreste her for 2 dage siden, jeg har ondt i maven og jeg tisser heletiden. Jeg har overvejet og tage en fortrydelsepille. komdomet sprang men han siger han nåede og trække sig ud. Jeg er bange for jeg er gravid og jeg ved ik hvad jeg skal gøre. please hjælp mig jeg er bange. Jeg er ikk klar til at blive mor
hilsen en nervæs pige

Svar:
Kære nervøse pige
Hvor er det godt at høre, at du og din kæreste brugte kondom da i havde sex, men øv hvor uheldigt at det sprang. Jeg kan godt forstå, at du er bange for, om du kan være blevet gravid selvom din kæreste mener, at han nåede at trække sig ud, og jeg håber mit svar kan gøre dig lidt klogere på, hvad du nu kan gøre.
Du skriver, at du har ondt i maven og tisser hele tiden, efter I har haft sex. Det kan der være mange grunde til, men det kan sagtens handle om om, at du går rundt og er nervøs for, om du er gravid. Kroppen er nemlig sådan indrettet, at hvis man går og er nervøs for noget, så kan man nogle gange mærke de symptomer man er nervøs for, selvom de egentlig slet ikke er der. Så selvom du har ondt i maven og tisser, så betyder det ikke nødvendigvis, at du er gravid. Det kan være, at det bare er din krop, som reagerer på dine bekymringer.
Når man har haft ubeskyttet sex eller kondomet er sprunget som i dit tilfælde, så er der forskellige former for nødprævention, som man kan gøre brug af. Det kan eksempelvis være fortrydelsespiller. Nogle former for fortrydelsespiller kan man tage i helt op til fem døgn efter man har haft sex, så selvom det er nogle dage siden, at du har haft sex, så kan det måske være en løsning for dig. Hvis du er interesseret i at tage en fortrydelsespille, så synes jeg du skal gå ned på apotektet hurtigst muligt, så de kan vejlede dig til, hvad du kan gøre og hvordan. Du kan læse lidt mere om den og andre former for nødprævention her på Sexliniens hjemmeside.
Det kan være, at du ikke har lyst til at tage den form for hormoner, som fortrydelsespiller indeholder eller, at de på apotektet siger, at det er for sent med en fortrydelsespille nu. Hvis det er tilfældet, så er mit bedste råd, at du venter og ser om din menstruation kommer, som du regner med. Her er det igen vigtigt at sige, at dine bekymringer om graviditet kan påvirke din krop og gøre, at din menstruation bliver forsinket, så hvis ikke den helt kommer som den plejer, så er det meget naturligt. Hvis ikke den er dukket op en til to uger efter, at du skulle have haft den, så synes jeg, at du for en sikkerheds skyld skal tage en graviditetstest, så du kan få klarhed om din situation. Du kan købe en graviditetstest i et supermarked eller på apoteket, hvor de kan hjælpe dig til, hvordan du skal tage testen og hvornår. Hvis ikke du selv har lyst til at testen, så kan du også tage et smut forbi din læge, så han/hun kan undersøge dig.
Det er super ærgerligt, at kondomet sprang og jeg kan godt forstå, at du er frustreret over at stå i den her situation, men husk på at du og din kæreste gjorde det helt rigtig ved at bruge kondom, og at I blot var uheldige. Jeg håber du har fået vished over, hvad du nu skal gøre, og at du snart kan få ro i maven igen.
De bedste hilsner
Maren