Galla med ens ven
brevkassespørgsmål af
Henrik
17 år
Hej jeg er en dreng på 17år og har været med min kæreste i over et år nu. Hun er begyndt på et nyt skole og vi går ikke sammen længere, og lige her forleden ringet hun til mig og fik sagt at hun skal til galla med en “drengeven” som jeg aldrig har kendt til. Gallaen er til 3.ger og hun er en 1.ger og reglerne er sådan at, det er en galla for 3.gerne og at de gerne må tage en med. Min kæreste påstår at det fordi at hun gerne vil tage afsted med hendes 2 bedste venner da de er 3.g og kan tage med. Mit problem er at hun påstår de ik kan invitere hende fordi de har allerede fundet galla partner. Det gør mig ked af det at hun ikke skal forstå mine følelser over for det og hun tror jeg er jaloux fordi jeg kommer for et andet begrund og at det er derfor jeg opfører mig mærkligt når hun snakker om det. For mig er det sådan at jeg ladvær med at tage til galla fordi, jeg ik føler behovet for det da jeg har en kæreste og ikke gider at få hende i situationen med at hun skal føle sig utilpas. Det er også sådan at jeg er bange for at når mine venner på gymnasiet selv finder ud af det, at de vil spørger mig om det og spørger hvorfor hun er til galla når hun er sammen med mig, det gør mig vildt ked af det at høre folk snak om mig som om jeg ik kan dig fra over for min kæreste og ved ikke hvad jrg skal gør. Håber i vil hjælpe

Svar:
Hej Henrik
Det kan godt være svært, når ens kæreste går på en anden skole, mig får relationer til en masse mennesker som man slet ikke kender.
Nu skal hun så følges med den her ven, og jeg fornemmer at det gør dig utryg. Jeg tror at mange kan genkende den følelse.
Jeg kan ikke fortælle dig, hvad du skal gøre, men jeg kan dele mine tanker om din situation. Måske kan du bruge dem.
Du skriver at du ikke selv tager til galla, fordi du ikke har behovet, og fordi du ikke vil have at din kæreste skal føle sig utilpas. Hvis det er sådan du har det bedst, så er det perfekt at du træffer det valg. Det er bare ikke ensbetydende med at din kæreste skal træffe det samme valg.
Måske har din kæreste brug for at tage til galla, for at hygge sig med sine venner. Det er også okay. Din kæreste kan måske godt forstå dine følelser, men det er ikke nødvendigvis det samme som at hun så skal vælge galla fra.
Handler det om at du ikke kender hendes ven, for så kunne du måske spørge om I ikke kunne mødes. Så du ved hvem han er.
Handler det om at du er bange for at hun er interesseret i den her ven, som mere enden ven? Så er det måske det du skal tage en åben snak med din kæreste om? Ikke fordi det betyder at din kæreste ikke må tage afsted, men fordi det er vigtigt at du er åben omkring dine følelser og bekymringer, så din kæreste bedre kan forstå.
Kærlighed er helt vildt nem, når man er enige med hinanden, men det er nok egentlig når man har været mest uenige at kærligheden kan vokse og blive endnu stærkere og bedre.  Lidt ligesom at en knogle bliver stærkere, der hvor et brud vokser sammen.
Nogen vil mene at din kæreste ville vise sin kærlighed til dig, hvis hun lader være med at tage til galla. Omvendt ville du også vise din kærlighed til hende, ved at give slip, og acceptere at hun gerne vil til galla. At vise hinanden tillid og give slip er en kæmpe gave, og i bund og grund det et stærkt forhold handler om.
Måske kan du overtale din kæreste til ikke at tage til galla, for din skyld. Men hvis den her fest er vigtig for din kæreste, så kommer det alligevel til at have en negativ betydning for jeres forhold hvis du "tvinger" hende til ikke at tage afsted, mod hendes vilje.
I sidste ende handler det om at i finder ud af hvilke forventninger I har til hinanden, og hvad der skal være okay i jeres forhold. Det er skide svært, men nødvendigt i alle forhold, for ingen er enige om alting, hele tiden. Man er nødt til at gå på kompromis.
Du siger at du er ked af at høre folk snakke om dig, som om du ikke kan sige fra. Det lyder lidt som om at dine venner, har en ide om at, det at sige fra handler om at kunne kontrollere, og bestemme over din kæreste, og det er jeg meget uenig i.
Det er vigtigt at kunne sige fra, og hvis det her galla,  er et absolut No go for dig, så er det vigtigt at du siger fra overfor din kæreste. Det er okay at have det sådan at man ikke må gå til galla med andre, hvis bare man er enige om det. Men du kan ikke sige hvad hun skal gøre. Det kan du ikke bestemme. Men du bestemme over hvad du vil. Og hvis det bare er helt umuligt for her at finde et kompromis, som I begge to er okay med, kan du bestemme om du vil være i forholdet. Sådan kan du sige fra.
Som jeg skrev til at starte med, så ved jeg ikke hvad der er rigtigt at gøre for dig. Men jeg tror på at du kan finde en god løsning, sammen med din kæreste. Du er nødt til at lytte til hendes behov, og samtidig mærke efter, hvor din grænse går, for hvor meget du kan give slip.
Jeg håber I finder en rigtig god mellemvej, som I begge to kan leve med, og at den her konflikt viser sig at gøre jeres kærlighed og forhold endnu stærkere.
Mange hilsner Lukas