Fængselsstraf
brevkassespørgsmål af
Ole
15 år
Hej jeg er en dreng på 15. jeg ville spørge om man kan komme i fængsel eller få en straf for noget man gjorde før man var 15?

Svar:
Hej Ole.
Det er godt spørgsmål, du stiller, og det korte svar til det er, at man IKKE kan komme i fængsel eller blive straffet med bøde for en kriminel handling, hvis man er under 15 år. Man kan først blive retslig straffet, når man er fyldt 15 år, som altså er den kriminelle lavalder. Man kan dog godt blive anholdt og afhørt af politet og de må også ransage ens ting/hjem, selvom man ikke er 15 år, men kan ikke blive dømt.
Men! Der kan stadig være konsekvenser, hvis man begår kriminalitet, når man er under 15 år. Man er stadig det, der hedder erstatningspligtig, dvs. man er forpligtet på at erstatte det, ens kriminalitet går udover, fx hvis man ødelægger noget materielt, eller hvis man forvolder andre skade på en måde, så de har brug for fx psykologhjælp, tandlæge osv.  Det vil som regel være forældrene, som så vil blive ansvarlig for at erstatte. Derudover kan der komme foranstaltninger på en fra de sociale myndigheder, som skal hjælpe en til ikke at begå kriminalitet igen og generelt få en på rette kurs. Det kan fx være samtaler, man skal have med en fra kommunen, eller i værste tilfælde, at man bliver anbragt væk fra ens hjem uden forældrene har noget at skulle sige til det. Så det kan være rigtig alvorligt at begå kriminalitet uanset hvilken alder man har.
Selvom der kan være konsekvenser betyder det ikke, at man skal være bange for at sige til nogen, hvis man har gjort noget ulovligt. De mulige konsekvenser afhænger fuldstændig af, hvad man har gjort, og ofte hjælper det ens "sag", hvis man selv fortæller sandheden. Derudover kan det være svært at gå alene med tankerne og mulige bekymringer over hvad der kan ske, og måske skyldfølelse, så det er vigtigt at tale med nogen, så man ikke er alene om det.
Jeg håber, at du har fået svar på dit spørgsmål.
Mange hilsner
Laura