At få finger
brevkassespørgsmål af
ida
13 år
Hejsa... Jeg er en pige på 13 år, og har lige mødt en dreng på 14 år. Han vil gerne give mig finger, men jeg ved ikke om jeg tør. Jeg er rimelig genert, og tror at det ville blive akavet hvis at jeg skulle hjem til ham alene. Håber at jeg snar får svar. hilsen...

Svar:
Kære du,
Det er rigtig godt at høre, at du lytter til dig selv og mærker efter, hvor din grænse går. Det er vigtigt ikke bare at gå med på noget, fordi andre siger man skal eller fordi man tror, at alle andre gør det. Det er SÅ sejt af dig, at du mærker efter, hvad det er du gerne vil og ikke vil.
Du skriver, at du er genert og er bange for, at det vil blive akavet, hvis du tager hjem til ham alene. Jeg antager, at det du mener, er, at det vil blive akavet, hvis I bare er jer to hjemme ved ham, og han så spørger om han må give dig finger, og du så siger nej eller ikke ved hvad du skal sige i situationen. Og jeg kan godt forstå, at du er i tvivl om hvad du skal gøre. Ud fra hvad du skriver, lyder det ikke som om, at I har kendt hinanden særligt længe, hvilket måske også er årsagen til, at du er genert og usikker på, om du har lyst til, at han skal give dig finger. Det er rigtig dejligt, når nogen viser interesse for en på den måde, og derfor kan man let blive i tvivl om, hvad man egentlig skal gøre.
Det kan også være, at det du mener er, at hele situationen med at han gerne vil give dig finger kan blive akavet fordi du bliver genert og ikke ved hvordan du skal gøre. Ud fra hvad du skriver, kan jeg ikke helt vurdere, om du har prøvet at få finger før eller ej, men jeg tolker det som, at det er noget du ikke har prøvet før. Derfor føler du dig måske også en smule presset, især hvis dine veninder allerede prøvet det. Her er det SÅ vigtigt, at du lytter til dig selv, som du lader til at være god til, og mærker efter helt ned i maven, hvad det er DU gerne vil. Jeg synes du skal tale med ham om, at du ikke helt ved hvordan du skal forholde dig i situationen og hvis det er første gang du prøver det, synes jeg du skal være ærlig omkring det og fortælle ham det. Hvis han vil dig det godt, vil han nok være forstående, være forsigtig og gøre sit bedste for at aflæse, hvordan du har det i situationen, og hvad du har brug for.
I din alder er det helt naturligt at interessere sig for sin og andres kroppe og give sig til at udforske sin seksualitet og sit køn. Men for at det kan blive en god oplevelse, er det vigtigt at man er tryg ved situationen, og kun gør noget, som man har lyst til og som føles godt. Derfor er det også helt i orden, at afbryde noget som man har startet op. Altså, hvis nu du vælger, at tage hjem til ham for at få finger og I kommer i gang og du så pludselig undervejs mærker, at du ikke bryder dig om det eller ikke føler dig tryg, så er det helt i orden at sige stop og bede ham holde op. I skal have det godt begge to, og det skal være en god oplevelse for jer begge to.
Jeg håber du kan bruge svaret til noget.
Venligst,
Stine