Frygt for utroskab

brevkassespørgsmål

Frygt for utroskab

brevkassespørgsmål af
Asta
19 år
Oprettet 5 måneder 5 dage siden

Hej Cybercity Mig og min kærestepar nu været sammen i 8 måneder og han er 3 år ældre end mig. Jeg døjer meget med tanken om min kæreste er mig utro, hvilket er pga. han er en del mere “erfareren” når det kommer til partnerskab og sammelege. Han har haft en del kærester og “bollevenner”, samt før vi kom sammen kaldte han sig selv for en “playboy”. Jeg har aldrig selv været i er seriøst forhold og slet ikke et der holdte mere en 2 måneder. Jeg har heller ikke den største viden når det kommer til det seksuele og kan derfor tir følge jeg er for kedelig eller bare ikke god nok Jeg har prøvet og snakke med ham om dette som tit ender med at blive lidt glemt eller han bare siger han hader utroskab. Jeg ved bare ikke længere hvad jeg skal gøre for endda når jeg er sammen med ham kan jeg ikke lukke tanken ude om han er sammen med en anden på samme tid som mig. Ved snart ikke hvad jeg skal gøre, elsker ham så højt, men tanken fylder bare for meget. Hvad skal jeg gøre?

Svar:

Hej Asta.

Jeg synes virkelig det er godt, at du skriver de her bekymringer ned og sender dem til os, for at få hjælp til at tackle dine tanker. Det er vigtigt ikke at gå for længe med sådan noget indeni, uden at få det delt med andre. Du er slet ikke den eneste der kan blive ramt af de tanker, hvor man er bange for at kæresten er utro. Jeg håber mit svar kan hjælpe dig, og give dig lidt mere ro i det hele.

Kommunikation er en parforholdets hjørnesten

Det er så vigtigt, at man kan tale om tingene, når man er kærester med hinanden. Jeg kan læse, at du har forsøgt at tale med din kæreste om dine tanker, men at det ikke ender med at du føler dig så hørt i dine urolige tanker. Det kan være, at du kan prøve at gøre det meget klart for dig, at de tanker fylder meget for dig. Når man skal tale om svære ting kan det også hjælpe at man viser lidt sårbarhed, så partneren nemmere kan forstå de svære ting der fylder. Jeg tænker på, om du kan sige til din kæreste, at du føler dig uerfaren og meget ny til alt det seksuelle, og derfor kan du være bange for om han er tilfreds med jeres sexliv? Det er en måde hvor du viser ham, at dine tanker opstår ud fra din egen tvivl om, om du er god nok i forhold til det han måske er vant til. Hvis I kan tale sammen om det, og hvis han kan forstå dit udgangspunkt, så bliver det nemmere at tale sammen om de ting der sker mellem jer. Det kan jo være, at han gerne vil hjælpe dig på vej og at I sammen kan gøre jeres sexliv til noget virkelig dejligt og tilfredsstillende for jer begge to.

Usikkerhed i starten

Det er helt almindeligt, at man kan føle sig usikker, kedelig eller ikke god nok, når man ikke er ret erfaren. Sådan er det med sex, men også med mange andre ting der er nye for en i livet. Det er helt okay, at man ikke har en masse erfaringer endnu. De venter jo forude. Man kan kun gøre sit bedste, og forsøge at tale om tingene. Lige så stille lærer man af sine erfaringer, og det bliver nemmere at vide hvad man synes er rart, og hvad ens kæreste eller partner godt kan lide. De fleste synes det vigtigste er, at man er ærlig overfor hinanden og at man ikke bliver bange for at sige til, hvis der er noget man ikke kan lide eller noget man gerne vil prøve. Det er også vigtigt, at man kan tale om de ting man kan blive usikker på, og så kan man hjælpe hinanden med at gøre oplevelsen med sex bedre. Sex skal gerne være en tryg, sjov, intim, dejlig og fræk oplevelse, som hjælper kærester eller partnere med at være tæt på hinanden og dele noget særligt sammen. Du kan læse meget mere om sex og måske få svar på flere spørgsmål på Sexlinien.dk. Jeg tror det vigtigste er, at du tør tale med din kæreste om den usikkerhed og tvivl du oplever, når du føler dig kedelig eller ikke god nok. Det er nemlig en følelse, som I sammen skal tale om. Måske er noget af det han gør, eller måden han opfører sig på, med til at få dig til at føle sådan? Måske handler det kun om at du ikke har så meget erfaring som ham? Det kan I blive klogere på sammen, ved at tale om det.

Frygtens betydning for handling

Jeg kan læse, at din største bekymring er, om din kæreste er dig utro. For mange bliver en usikkerhed, der handler om noget man måske selv ikke synes er godt ved sig selv, til en beskyldning mod andre. Det er en måde hvor mennesker kan undgå at se på de “fejl” man selv kan have, og i stedet kan man se den anden som “problemet”. Det vigtigste er tit, at man får fundet ud af hvor man selv er usikker, så man stopper med at tænke negativt om andre, og i stedet forstår hvad der påvirker tankerne. Hvis du får bedre kendskab til dine egne følelser og tanker om at være ny til sex og parforhold, så er der en god chance for at du bliver mindre bange for at han er dig utro. Når man flytter sin opmærksomhed indad mod sig selv, så kan man tage hånd om sine følelser og forstå hvorfor de opstår. Det betyder, at man kan få en forståelse for, at frygten for utroskab ikke alene er der, fordi kæresten er mere erfaren, men måske også fordi man er usikker på om man selv slår til. Den følelse er meget almindelig, næsten alle mennesker er af og til bange for om de er gode nok. Men det er alles opgave at hjælpe sig selv til at føle, at man er god nok præcis som man er. Det kan eksempelvis psykologtimer hjælpe med, eller man kan prøve at fokusere på alt det gode man har med sig og gør i hverdagen. Hvis frygten kommer til at styre, er der en risiko for at tankerne om at kæresten er utro skaber en afstand og en mistillid til kæresten, som er meget usund at få ind i et forhold. Det er meget bedre at være ærlig og kunne fortælle åbent om de usikkerheder man selv har.

Jeg håber, at mine overvejelser kan hjælpe dig på vej til at blive mere tryg i dit forhold, og at du kan få løst dine bekymringer og tanker om utroskab. Det vigtigste, som jeg håber du tager med dig fra mit svar, er at det er helt almindeligt at blive i tvivl om hvor god man er, når man er ny og lidt uerfaren. Det bedste middel imod den usikkerhed er at kommunikere med sin partner. Når man ved hvorfor andre tænker på bestemte måder, så er det nemmere at forstå og tale sammen.

De bedste hilsner
Mette

cyberhusmettes billede
Mette fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål