blog

brevkassespørgsmål

blog

brevkassespørgsmål af
emma
17 år
Oprettet 6 år 5 måneder siden

Hej Håber i kan hjælpe mig med at sige, om dette er en god ide eller ikke! Jeg har lært at man skal følge sine drømme/mål og være ligeglad med hvad andre tænker om det osv. Jeg kunne virkelig godt tænke mig, at starte en blog om mit liv. Da jeg har været igennem en masse lorte ting som ingen fortjener i denne verden! Men vil det være at give for meget af mig selv? Vil folk tænke jeg er opmærksomhedskrævende? Og er bange for at min familie virkelig vil komme til at hade mig, da tingene jo vil handle om dem, og tænker ikke de vil have det ud til hele verden.... :( (bor i plejefamilie nu) Men kunne godt tænke mig hjælpe andre, og hvis de kunne bruge mine historier til noget, gad det jo være godt?! Er det dumt at jeg har den drøm?

Svar:

Kære Emma

Lad mig starte ud med at sige, at det aldrig kan være dumt at have en drøm. Heller ikke din, om at dele dine tanker og erfaringer for at kunne gøre en forskel for andre. Jeg synes det lyder som om du har rigtig meget på hjerte, som mange kunne have glæde af at læse.

Jeg vil starte ud med det rent praktiske omkring blogging. En af de hurtigste, og mest enkle måder er at bruge et af de store blog-fællesskaber der findes. Blogger.com, Bloggersdelight.com, Bloggerslounge.dk er bare tre af mange sites, hvor du lynhurtigt kan oprette din egen blog og være igang. Det er både muligt at have en helt gratis blog, eller at have en blog du betaler for.

Og nu til indholdet. Det er rigtig godt at du er opmærksom på om en blog om dit liv vil være at give for meget af dig selv, og om det vil være okay i forhold til din familie.
Jeg tænker at det er vigtigt at være meget opmærksom på at internettet husker ALT. Det betyder at alt det du skriver i en blog, kan risikere at være på internettet for altid. Måske sletter du din blog, men andre kan have kopieret dine indlæg, og derfor kan du aldrig vide dig 100 procent sikker på at du har kontrol med det du skriver, når først du har lagt det ud.

Derfor tænker jeg også at det måske ville være godt at starte ud med at lave en anonym blog. En blog hvor du ikke bruger dit eget navn, og ikke bruger rigtige navne på de andre du fortæller om. Heller ikke navne på skole, din by osv. Det handler først og fremmest om at passe på dig selv. Særligt når du er usikker på, om du kan komme til at give for meget af dig selv. Så længe du holder din blog anonym, kan du stadig selv kontrollere, hvordan og hvor meget din blog, skal kunne sættes i forbindelse med dig.
Det kan sagtens være at din familie, ikke vil være glad for at du skriver offentligt om dem. Hvis du holder din blog anonym, passer du både på din familie, men igen også på dig selv. Så kan du måske spare dig selv for en unødvendig konflikt med din familie.

Måske tænker du at det er svært at fortælle om meget personlige ting, og samtidig være anonym. Tjek eventuelt Lykkes blog her ud. Hun fortæller meget detaljeret om sit liv, sine tanker og sin far. Men hun er fortsat anonym. Hun hedder ikke lykke i virkeligheden. Måske kan hendes blog inspirere dig til at finde en god balance mellem at få tingene ud, samtidig med at du passer på dig selv.

Held og lykke med det
Niels-Christian

Niels-Christians billede
Niels-Christian fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål