Fortrydelse pille

brevkassespørgsmål

Fortrydelse pille

brevkassespørgsmål af
Klara
15 år
Oprettet 1 år 1 måned siden

Hey cyberhus jeg forstår ik helt jeg har hørt at fortrydelse piller ik virker når man har frigivelse af ægget men hvis jeg har æggeløsning ca samme dag som jeg har samleje og jeg så tager en fortrydelse pille vil den så ikke virke?

Svar:

Kære Klara

Tak for dit spørgsmål.

Befrugtning af et æg og dermed graviditet kan først ske, når man er under æggeløsning. Det vil sige få dage op til, under og få dage efter reel æggeløsning, som du siger, frigivelse af ægget. Fortrydelsespillerne er netop lavet til, at standse uønsket graviditet, som vil ske omkring æggeløsningen.

Der findes to slags fortrydelsespiller på markedet. Én som skal tages senest 72 timer efter samleje og den anden senest 120 timer efter samleje. Begge to virker bedst, når de tages inden for de første 12 timer efter samleje. Ud fra det du skriver, har du gjort det helt rigtigt og det burde derfor virke fint. Der er hos alle kvinder altid en lille risiko for at fortrydelsespillerne ikke virker, så hvis din menstruation bliver forsinket, bør du tage en graviditetstest for en sikkerhedsskyld.

Jeg håber, du fik svar.

Venlig Hilsen

Bircan

Bircans billede
Bircan fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål