forskellig forneden?
brevkassespørgsmål af
Cecilie
13 år
Altså det kan sagtens være det er et dumt spørgsmål. Er bare begyndt og intressere mig for hvordan vi er indrettet. Kan der være meget stor forskel på piger forneden? Det er fordi min klit er helt lille og skjult men jeg har en god veninde, hendes klit er større og meget mere fremtrædene. Det virker også som om hendes er mere følsom end min. Jeg er jo for genert til at spørge men det virker bare som om hun har meget mere følelses i sin og at den skal røres på en anden måde. Så jeg er tænker om vi er meget forskellige forneden? Hej fra Cecilie

Svar:
Kære dig,
Det er slet ikke et dumt spørgsmål, du stiller, det er jeg sikker på, man tænker over. Det er også helt naturlig at være nyserrig på, for kroppen er bare enormt spændende!
Generelt set er vi mennesker ret ens bygget. Altså på den måde, at langt de fleste har arme, ben, kønsorganer osv. der er nogenlunde ens og fungerer nogenlunde ens. Men på samme tid, er det meget forskelligt, specifikt hvordan vi hver især er formet - for eksempel ved sådan noget som, hvor store fødder vi har, hvordan vores fingre er formet osv. På samme måde kan der være ret stor forskel på, hvordan vi ser ud forneden - netop som du også beskriver. Der kan netop være forskel i  for eksempel størrelse, form, farve og følelse. Nogle har mørke skamlæber, andre lyse, nogle har lange og andre korte, nogle har en større klitoris end andre, osv. osv. Hvordan det føles er også meget forskelligt fra person til person. Det kan også have meget at gøre med, hvad man tænder på og hvor meget lyst og seksuel ophidselse man oplever.
Det er altså helt naturligt og normalt, at du og din veninde ikke er helt ens forneden, og I vil møde mange gennem jeres liv, der også ser helt forskellige ud! :)
Jeg håber, du kan bruge mit svar!
Sophie