Forhudsforsnævring

brevkassespørgsmål

Forhudsforsnævring

brevkassespørgsmål af
Anders
17 år
Oprettet 1 år 2 måneder siden

Jeg har gennem nogle år vidst at jeg havde forhudsforsnævring. Jeg ved dog at jeg kan trække forhuden tilbage når den er slap. Jeg har dog ikke gjort det så meget, da jeg synes mig penishoved er følsomt, og synes at det er ubehaligt. Ved ikke om det netop er fordi at den aldrig rigtig har været ude, og derfor bare skal vende mig til det. Der er ikke snavset, selvom jeg ikke trækker det tilbage. Tænker bare det er ved at være på tide at få det gjort. Så jeg vil gerne sprøge om i ved om hovedet bare skal vende sig til det, eller om det kan være en sygdom. Et andet sprøgsmål er om man kan trække forhuden tilbage, og så måske derefter gøre den stiv, og på den måde strække det lidt. Har hørt at forhuden han sprække, så ville lige høre før jeg gør noget. Tak for hjælpen på forhånd.😉

Svar:

Hej Anders,

Tak for dit spørgsmål. Det er godt, at du kan trække forhuden tilbage, når penis er slap, så du kan vaske den og holde penishovedet rent. Der kan også være noget rigtigt i, at penishovedet er lidt ekstra følsomt, hvis det aldrig er ude når penis er stiv, altså i forbindelse med samleje og onani. Nogle gange, hvis man har forhudsforsnævring, kan man risikere at forhuden ikke kan trækkes tilbage på plads, hvis man forcerer at trække forhuden tilbage, og derefter gør penis stiv. Så det vil jeg egentlig ikke anbefale dig. Det er også rigtigt, at der kan komme små sprækker i forhuden, hvis man prøver at tvinge den tilbage.

Man kan gøre det, at man smører med en steroidcreme 2 gange dagligt i 4-6 uger. Cremen skal smøres på forhuden, og det kan hjælpe til at forhuden udvides, og så vil du formentlig også efter nogle uger kunne trække den tilbage, når penis er stiv. Du skal have cremen på recept via din egen læge, så du skal starte med at kontakte din egen læge.

Hvis du stadig ikke kan trække den tilbage når den er stiv, efter du har brugt cremen i 4-6 uger, og det generer dig, så kan din egen læge evt. henvise dig til en urolog (specialist i de mandlige kønsorganer), som kan vurdere om det kan behandles på en anden måde, fx. med et lille snit i forhuden. Men jeg vil anbefale dig at du starter med at kontakte din egen læge for at prøve med steroidcremen først :)

Håber du kan bruge svaret.

Mvh. Eva, læge

EvaRs billede
Eva fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål