Forelsket i veninde
brevkassespørgsmål af
Anonym
17 år
Hej Jeg er en pige på 17 år. Jeg har i flere år overvejet, om jeg er til piger eller drenge. Det kommer meget i bølger... nogle gange tænker jeg på drenge i en seksuel sammenhæng og andre gange piger. Men jeg er for det meste ret sikker på, at det er piger, jeg er tiltrukket af. Jeg har haft sex med drenge før, og det har været fint nok rart, men det er ikke noget jeg har nydt overdrevet meget, som jeg føler jeg burde. Jeg har engang været dybt forelsket i min virkelig tætte bedste veninde, hvilket var en rigtig ubehagelig og smertefuld oplevelse. Det er først nu, hvor jeg ikke længere har kontakt til hende, at jeg virkelig er kommet over det og ikke er ked af det længere. Men det har taget lang tid. Jeg har snakket med nogle af mine tætteste veninder om mine overvejelser især i den periode, hvor jeg var forelsket i min veninde. Det var selvfølgelig rart nok at tale om, men det er ikke fordi det ændrede mega meget for mig. Jeg kysser tit med drenge i weekenderne. Og jeg synes, at drenge kan være mega lækre og dejlige, men det føles meget mere overfladisk end hvis jeg synes en pige er dejlig. Nu er jeg startet på gymnasiet, og jeg har fået en mega god veninde. Men jeg er også er ved at blive forelsket i hende. Jeg holder af hende på en helt anden måde end mine andre veninder. Og jeg har heletiden lyst til at putte med hende og kysse hende og røre ved hende. Jeg tænker heletiden på hende og fantaserer om os sammen. Jeg ved, at hun ikke har det ligesom mig, og at hun 100% kun kan lide drenge. Jeg aner ikke hvad jeg skal gøre! Jeg føler at jeg går det samme helvede igennem endnu en gang og det bare er begyndelsen. Jeg ved, at det fuldstændig vil ødelægge vores venskab, hvis jeg fortæller hende det, og det kommer jo bare til at gøre mig endnu mere ked af det. Jeg bliver virkelig trist hver gang, hun fortæller om, at hun har lavet noget med en eller anden dreng. Jeg har mega dårlig samvittighed over at tænke på hende på en seksuel og romantisk måde. Jeg føler, at jeg lidt "forråder" hende, når hun ligesom har ingen ide om, at jeg har det sådan her. Jeg går og har alle mulige tanker om hende, imens hun er totalt uvidende om det, og det virker bare totalt klamt og forkert. Men hvis jeg siger noget til hende, bliver jeg bare endnu mere såret og vores venskab bliver ødelagt... og jeg skal gå i klasse med hende, og se hende hver dag, i de næste 3 år. Men hvis jeg bare bliver ved med at prøve og ignorere det, kommer jeg til at gå og være hemmeligt forelsket i min veninde i de næste 3 år. Det ved jeg altså ikke om jeg kan klare, for det gør allerede virkelig ondt nu. Jeg ved slet ikke hvad jeg skal gøre, jeg gider bare ikke at blive mere ked af det, selvom jeg føler det sker uanset hvad. Og jeg gider ikke at være til piger, fordi jeg føler, at det gør alting meget sværere for mig. Jeg kommer bare til at blive forelsket, i piger jeg ikke kan få men skal se hver dag, resten af mit liv. Og det virker helt umuligt, at et menneske jeg bliver forelsket i nogensinde, kommer til at elske mig på samme måde. Hvis I har nogle gode råd, så kom gerne med dem.

Svar:
Hej søde dig og tak for dit brev som jeg har læst med interesse og åbenhed.
Livet gør ondt engang imellem og det er helt ok, men det gør mere ondt når man føler man står alene med det, så det et godt du fortæller om det her. Jeg kan med sikkerhed fortælle dig at der er rigtigt mange der har det som dig, så jeg håber, jeg på en eller anden måde, kan hjælpe dig til, ikke at føle dig forkert og alene.
Følelser kommer og går, og især som ungt menneske, der er i fuld gang med at finde sig selv er det helt almindeligt, at man kan blive forvirret omkring, hvem og hvad der tiltrækker en. Så hvis du kan så prøv at finde det positive i at du faktisk er i stand til at føle en masse, selvom det kan virke skræmmende og forvirrende, så vid at det er normalt, og at alle skal igennem det.
Tanker om det samme og modsatte køn er helt almindelige uanset hvor gamle vi er. Der intet forkert eller unaturligt i det, og for mig vidner det blot om en sund og åben tankegang, hvor du ikke begrænser dig selv og lysten til at udforske dig selv. For mig har kærlighed ikke et bestemt køn, men derimod drejer det sig om lysten til kærlighed, tryghed og til at være tæt på et andet menneske, som får en til at føle sig i live og elsket. Følelsen af at man har en at dele alt med, en af elske og blive elsket af.
Jeg kan godt forstå at det var en smertefuld oplevelse med din veninde. Var det fordi du fortalte din tidligere veninde hvad du følte, og hun ikke gengældte dine følelser og derfor gik venskabet i stykker, og at det derfor er så træls en følelse igen at være forelsket i en veninde!
Nu føler du det hele gentager sig, og du igen er forelsket i en veninde og ikke kan fortælle det. Hvordan kan du være sikker på det ødelægger jeres venskab hvis du er ærlig. Det kan jo være du skal starte med at fortælle hende om din tidligere oplevelse med at du mistede en veninde, men uden at ligge alle dine følelser ud med det samme. Måske det netop er din veninde, som du skal starte med at betro dig til. Vær åben omkring at du ikke lader din kærlighed, og lyst til nærvær begrænse til drenge. Jeg kan sagtens forstå det både er svært og skræmmende, og det kræver mod, men tro mig det er endnu svære at gå med det alene. Måske kan i tage en generel snak omkring sex og lyster, spørg hende om, hvordan hun ser på folk der er sammen med en af det samme køn, på den måde ved du lidt mere om hendes holdninger. Fortæl hende at du har brug for en at stole på og betro dig til. Men gør det kun hvis du ved hun er en loyal veninde der ikke begynder at sladre om dig. Ellers vil det være bedre for dig at betro dig til en voksen, og at du er startet her, fortæller mig, at du er modig og ved hvad du føler, og det er en god egenskab at turde at mærke efter.
Måske dine følelser for hende bunder i at hun netop er en god veninde, som er sød og rar og du føler dig tryg ved. Det får mig også til at tænke om du generelt føler dig mere tryg ved piger og kvinder? For hvis et menneske formår at give en tryghed, ligger disse følelser meget tæt op af kærlighed, fordi det udløser nogle hormoner i hjernen, der gør at vi føler os tiltrukket af personen. Jeg kan godt sætte mig ind i dine tanker om dårlig samvittighed, og at du forråder hende. Jeg tænker bare at du jo ikke gør noget forkert, det er helt naturlige tanker og følelser, du ser måske noget i hende som du selv gerne vil have eller som du mangler, og derfor er du tiltrukket af hende.
Åbenhed omkring hvem man er og tør stå ved det er en styrke i sig selv, så kan du på en måde tage fat i et familiemedlem, skolelære, eller en anden du føler dig tryg ved og som du ved ikke dømmer dig, og starte der, med at fortælle hvad du går med af følelser.
Om man er mest tiltrukket af piger eller drenge, tror jeg ikke er et valg. Ingen følelser er forkerte, men hvordan du griber det an afgørende. Du er ansvarlig for dit eget liv og at du bliver glad og føler dig hel.
Det er ofte de indre værdier der gør om vi bliver forelsket i en person. Nogle gange er det fordi personen minder os, om selv, vi har samme værdier og kærlighedsprog. Andre gange bliver vi tiltrukket af det modsatte, da vi så føler os hele og fuldendt i den andens selskab, fordi begge giver noget til den anden, som man hver især mangler. Jeg er sikker på at du en dag møder et skønt menneske, som kan elske dig med samme følelser som du giver ud. Det kræver dog at du er åben omkring, hvem du er og hvad du står for. Om det så er en pige eller dreng, tænker jeg ikke skal være den afgørende faktor. Det der er vigtigst er af føle sig hel, være sig selv, og så være ligeglad med hvad andre tænker. Det ved jeg godt kan være svært, men ingen er perfekte, ingen har lov at dømme dig, ingen skal bestemme hvem du bliver lykkelig sammen med. Det er 100% op til dig.
Noget der er vigtigt at se på, er vores kærlighedsprog. Der findes 5: Tid til hinanden, fysiks berøring, gaver, tjenester og anerkendende ord. Vi kan blive gode til at vise dem alle, men der er altid en der er stærkest. Så prøv at find dig selv først, hvilken værdi er vigtigst for dig. Hvem er du som person, hvad er vigtigt for dig i livet, hvad vil du gerne opnå. Det vil give dig et bedre grundlag og mere selvtillid i forhold til at finde en at dele livet med. Har man så også samme kærlighedssprog, står man endnu stærkere.
Du skal først og fremmest lytte til dig selv, og kun gøre de ting der gør dig glad. Så hvis der er dreng du har lyst til at være sammen med så nyd det. Men hvis du ved det på et eller andet plan ikke føles rigtigt, så vær tro mod dig selv og lad være. Sex og nærvær skal jo ikke bare føles ”ok” men give os glæde. Det gør ikke noget godt for dig, at du bare gør som de andre. Jeg ved det er vigtigt at føle sig som en del af et fællesskab. Men hvem siger det ene er mere rigtigt end det andet.
Vær dig selv, nyd det liv du har foran dig.
Jeg ønsker dig alt godt fremover og håber du kunne brug mit svar til at komme et skridt videre. Du er altid velkommen til at skrive igen.
Kram fra mig