Forelsket i ide'en om kærelighed
brevkassespørgsmål af
Julie
14 år
Jeg har lidt problemer med kæreligheden: jeg er forelsket, men ikke i nogle specifik. Jeg er forelsket i den idé at være forelsket. Jeg længes efter en dreng, hvis arme jeg kan finde ro i, men kender ingen dreng der kunne være ham.
Hvad skal jeg gøre?

Svar:
Hej!
Forelskelse er et ord, der favner bredt, en tilstand som man gerne vil opnå, især som ung, da den kan blive et springbræt til kærlighed.
Du skriver at du er forelsket, men ikke specifikt i nogen. At du er forelsket i den idé at være forelsket. Det er meget naturligt, for forelskelse er også en ret fantastisk følelse.
Selv om det ikke er en bestemt person der får følelser og stemninger til at vælde op, kan der være mange ting som får dig til at ændre humør eller tilstand. Er det måske små ting som et øjekast fra en fyr, et smilehul, eller én der får dig til at le? Der skal ikke meget til før end man føler sig i en anden tilstand, som man selv bliver nysgerrig på. I din alder sker der en hel masse, og det er godt at du selv er tænker over, hvad der sker.
Man kan prøve at være åben, både overfor hvem man møder, og opmærksom på hvad det gør ved én. Hvis der ikke lige er nogle i din omgangskreds eller skole som du har forelsket dig i, så fortvivl ikke. Du er ung og vil møde mange nye mennesker, og du kan også opsøge nye steder selv. Gå til nye ting i din fritid, ta' med til fest et nyt sted eller på stranden til sommer - det er umuligt at sige hvor man møder én, som man gerne vil se mere til. I dag kan man også bruge nettet. Prøv dig frem, og pas på dine egne grænser.
Forelskelse er en tilstand som mange gennem tiden har udtrykt sig om i digte og sange, og mange film handler om forelskelse. Det er derfor også en god idé at læse og se film, for hvis man læser om og spejler sig i andres erfaringer, kan man lære meget, både om hvad man gerne selv vil, og hvad man vil undgå. Det er også sjovt hvis du har veninder at tale med om hvordan du har det, og hvad de mon tænker om at blive forelsket.
Det typer på at du har en vis selvindsigt, når du skriver at du er forelsket i ideen om at være forelsket. Det lyder lidt som sådan noget man også studerer på universitet... Hvad enten det drejer sig om hjerneforskeren, der undersøger hvad der ændrer sig når man er forelsket, studier i idéhistorie eller den romantiske periode i litteraturen.
Håber du finder hvad du søger, selv om det kan føles som lang tid, når man venter med længsel.