Flytte hjemmefra
brevkassespørgsmål af
Nanna
16 år
Hejsa jeg er en pige på 16 som har hele sit liv boede med sin mor. Jeg har altid haft mega mange problemer med min mor, altså selføelig kan jeg have mega gode dage med hende, men jeg har virkelig tit også nogle slemme dage. Jeg har længe tænkt på at flytte og komme væk fra herhjemme, da min mor altid har favratiserede min storesøster og jeg har ligesom altid bare været det der sorte får som bare er en byrde og ikke burde være her, så jeg er træt af det og gider ikke være en byrde for hende. Det skal dog også siges at jeg har med en masse vredes problemer at gøre, så slemt at jeg kan finde på at smadre ting og kaste med ting, og ja jeg vil godt indrømme at jeg nogle gange kan være en mundfuld pga de agrassioner jeg har, men det ikke noget jeg selv kan gøre ved, vi har snakket om ( når vi er gode venner) at jeg burde se en psykolog sådan jeg kan snakke om den vrede jeg har indeni mig selv når jeg bliver oprevet.
Min mor og far er skilt og min far bor lidt langt væk og arbejder meget, så han er ikke rigtigt en mulighed at flytte hjem til, men min mor har mange gange i agrasssion og surhed sagt at jeg bare burde flytte hjem til min far.
Nårh men the point er at jeg har været op at skændes med min mor idag, og hun sagde jeg skulle flytte, så nu sidder jeg på mit værelse og har pakket det hele sammen, alt mit tøj, mine bøger ALT, og ved ikke hvad jeg skal gøre?
Fordi jeg vil gerne flytte, men alligevel vil jeg heller ikke, fordi der er de der mega gode dage med min mor, som jeg kommer til at savne, og jeg elsker jo os min mor så enormt meget, men jeg føler bare heller ikke at det er sundt for mig at bo herhjemme.
Hvad gør jeg?
Knus og kram en meget forvirret pige.

Svar:
Kære Nanna
Jeg kan godt forstå du er i vildrede og i tvivl. Nogle gange er det bare virkelig svært at få det til at fungere i familien, og det lyder til at det er der driver med din mor.
Kan du flytte...ja, det er en mulighed hvis dine forældre giver dig lov. Du kan flytte over til din far, eller for den sags skyld for dig selv, hvis dine forældre giver lov.
Men når jeg læser dit brev, er det egentlig ikke det jeg læser at du ønsker. Jeg synes mere det lyder som om du ønsker at tingene skal være anderledes, derhjemme, så der kunne komme flere af de der rigtig gode dage, som du har med din mor.
Jeg synes det kunne lyde som om at både du og din mor er ret presset over de konflikter I har med hinanden, og så handler man ikke altid hensigtsmæssigt. Du bliver aggressiv, og din mor siger du bare kan flytte. Det er alt sammen noget man gør, fordi man er presset og ikke ved hvad man ellers skal gøre.
Derfor tænker jeg på, om I ikke nærmere havde brug for hjælp til at lære at snakke sammen på en god måde, så I kunne løse nogle af jeres konflikter frem for at gøre dem værre.
Du siger at I nogle gange har talt om at du måske kunne have glæde af at snakke med en psykolog. Det er en mulighed, men der findes mange muligheder. I alle kommuner kan man som familie få hjælp, hvis man har problemer med at få hverdagen til at fungere.  Du kunne måske for hjælp til at håndtere din vrede, og din mor kunne måske få hjælp til bedre at lytte og forstå dig. Den slags konflikter som du fortæller om, er noget mange familier oplever, og rigtig mange har stor glæde at lidt hjælp, som familie, for det er ret sjældent en enkelt ting der er problemet.
Nu ved jeg jo ikke hvilken kommune du bor i, men du kan starte med at google, åben anonym rådgivning og så din kommunes navn. Så kan du finde det tilbud, din kommune har hvor du kan henvende dig helt anonymt, og fortælle om de vanskeligheder du har derhjemme. Du kan spørge hvordan de kan hjælpe dig. Det kunne sådan set både være i forhold til det her med hjælp til at blive bedre til at løse konflikterne sammen, men også i forhold til at flytte.
Du kan også tjekke om din kommune måske har deres egen digitale rådgivning er på Cyberhus? Hvis du er så heldig kan du chatte eller skrive direkte her: https://cyberhus.dk/ung-i
Men ellers så prøv at Google og se om du ikke kan finde en kontakt den vej. Det er som sagt alle kommuner der skal tilbyde anonym åben rådgivning.
Lige meget hvad der viser sig at være den rigtige løsning for dig, så er jeg sikker på at en snak med den anonyme rådgivning i din kommune, vil være en god start.
Mange hilsner Susan