Flyt land som ung (USA, Louisiana)

brevkassespørgsmål

Flyt land som ung (USA, Louisiana)

brevkassespørgsmål af
Anonym
17 år
Oprettet 5 år 3 måneder siden

Hej, jeg er en ung kvinde på snart 18 (fylder i januar) jeg har kun en 9 klasse, da jeg måtte nød til at stoppe udd. grundet syghus men det færdigt nu.
Jeg vil rigtig gerne flytte til usa og være sammen med mine venner der over og selvfølgelig tage min udd. derover, men jeg kan simpelthen ikke finde ud af hvad jeg kan tage der over nu når jeg kun har 9 klasse og snart blir 18.
Min familie er ikke hjælpsomme da de vil ha jeg blir i DK. Men jeg føler mig ikke hjemme her....

Desuden er jeg begyndt at ha noget med en fyr der over så ja...
Vil gerne ha hjælp til hvad jeg kan gøre så jeg kan få hjælp til at få styr på alt for at kunne flytte, altså finde et sted der kan hjælpe med skole osv...
Jeg er igang med dansk kørekort og det kan jeg bare få lavet om der over, så kan først flytte når jeg er omkrin 18,5 måske lidt før håber jeg på.

Jeg vil bare så gerne flytte så hurtigst muligt men kan simpelthen ikke finde rundt i alt det når man er dansk og vil bo i usa....

Svar:

Hej

Brevkassen kan ikke give decideret flyttehjælp. Men vi kan dele nogle overvejelser over den situation du befinder dig i nu, og måder du kan gribe fremtiden an på. Det er godt at høre om drømmene for dit liv. Det er forståeligt at du gerne vil være blandt venner og se den spændende fyr, og prøve kræfter med at bo i et nyt land, som du allerede har prøvet og godt kunne lide. Du har mange fremtidsdrømme. Voksenlivet handler meget om at man selv tager ansvar for sit liv og ‘få styr på alt’, og det bruger man oftest det meste af livet på…!

Drømme og realiteter
Det lyder til at du i længere tid har boet i USA, da du har venner derovre, og noget i gang med en fyr. Men din egen familie synes at du skal bo i Danmark nu, da du er dansker. Når du snart bliver 18 år gammel, bliver du myndig til at vælge selv hvor du vil opholde dig, og mange andre ting. Når man er ung vil man ofte gerne mange ting, og helst på én gang. Det er derfor en ret forståelig problemstilling du er havnet i mellem hvad du gerne selv vil, her og nu, og hvad omgivelserne kan og vil tilbyde dig, og som også skal kunne fungere på længere sigt.

Du skriver; ‘vil gerne ha hjælp til hvad jeg kan gøre så jeg kan få hjælp til at få styr på alt..’
Måske tænker du mere på hvad du drømmer om, end det man nogle gange kalder for realiteter, og det er også meget naturligt.
Hvad er muligt, og hvordan det lader sig gøre? Det tager nogle gange lang tid at finde en måde som man skridt for skridt kan nærme sig det på som man gerne vil. Selv hvis du nu vandt i lotto, så du pludselig kunne realisere et hus i to lande, så fritager det ikke dig for at finde ud af hvor du gerne vil høre til og hvordan?

Realiteter er fx.

Familie:
Du skriver at din familie ikke er hjælpsomme, er det med hensyn til dette her eller er det mere generelt?

Er din familie mon hjælpsomme med mange ting, for eksempel med hensyn til hvordan du etablerer dig i din hverdag? At de ikke vil og kan ordne alt for dig med hensyn til USA, er måske et aktivt valg, fordi de ikke er enige med dig. Det er muligt at din familie forsøger at tænke for dig, når de siger at du bare skal blive i Danmark, men hvad begrunder de det med? Har I taget nogle grundige snakke om hvad dine og jeres forventninger er? Uanset hvor du bor er det vigtigt at I vil kunne leve med hinandens valg.

Uddannelse:
Du skriver at du selvfølgelig vil tage din uddannelse derovre. Du skriver at du har indtil nu bestået dansk 9. klasse, fordi du har været en del på sygehus. Det efterlader selvfølgelig nogle udfordringer med betaling af rejsen derover, og visum. Det er hårdt og kræver tilladelse at finde et arbejde derovre, som du både kan leve af og samtidig med at du sparer op til uddannelse? Det er almindeligt i USA at man selv betaler for uddannelse, modsat i Danmark hvor man kan tage en gratis. Måske er det noget af det der bekymrer din familie. Måske er det derfor de mener, du bør blive og benytte det danske system. Selv om du er i Danmark nogle år, vil USA stadig være der.

Vennerne:
Du skriver om dine venner i USA, men ikke om hvordan det er i Danmark?

Det kan være at du står over for at skulle finde nye venner i dk, og det synes du ikke om fordi du har venner derovre. Der er mange af muligheder for at det kunne lykkes at finde flere venner i Danmark. Hvis du begynder en ny uddannelse er du i samme situation som andre. Venner er for så vidt gratis glæder, som man også kan holde fast i selvom man bor langt fra hinanden, og ses i ferier for eksempel, selv om der skal spares en del op. Venner kan man stadig være i kontakt med, uanset hvor man er i dag.

Ham fyren i USA:
Kunne han fx bo i Danmark eller Europa i en periode? I nogle kulturer har det været normen at fyren tilbragte fx et år på stedet, hvor kvinden var, inden hun flyttede til hans kultur. Det ville være godt for jer begge hvis han også kender til dit land og din familie, hvis I vil planlægge en fremtid sammen. Husk at vælge en uddannelse med mange internationale jobmuligheder. Det vil også være sjovt at finde nogle at tale amerikansk med, når du er i dk, og nogle at tale og skrive dansk med, hvis du opholder dig længere tid i USA.

Det med at føle sig hjemme kan for nogle være det mest selvfølgelige i verden, for de der ikke har rejst ud. For andre som længes mod fjerne himmelstrøg er længslen efter at rejse ud stor, mange rejser dog hjem igen til hvor de kom fra, for så at planlægge nye rejser, som eksempelvis Troels Kløvedal (hør fx. P1 ‘Drømmenes kaptajn’) også gjorde engang. Håber dine valg og drømme vil kunne følges ad.

Hvis USA er det rigtige for dig, skal det nok lykkes. Med eller uden din families hjælp. Måske skal du bare give det lidt mere tid, så du kan finde frem til de bedste løsninger og ikke nødvendigvis de hurtigste

Venlig hilsen Sara

Lilians billede
Sara fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål