Finger og tampon

brevkassespørgsmål

Finger og tampon

brevkassespørgsmål af
Anonym
17 år
Oprettet 4 år 9 måneder siden

Hej.

så jeg har haft min mens siden jeg var 11 år. Allerede fra jeg var 11 år, så prøvede jeg at bruge tampon, men det var ikke muligt for mig at få den op, uden at jeg gjorde så sindssygt ondt st jeg begyndte at græde. Jeg er 17 år nu, og der er stadig ikke muligt for mig at få en op uden kæmpe smerter, og den sidder aldrig rigtigt hvis jeg endelig får den op. Da jeg blev 15 år, aftalte jeg med mig selv at blive ved med at prøve tampon, selvom at det gjorde ondt. Jeg kan stadig ikke få det til at fungere. Jeg har prøver på at give mig slev finger før, men det går slet ikke. Jeg var sammen med denne her dreng, som gerne ville have sex. Jeg kan rigtig godt lide ham, og jeg var rigtig våd. Han prøvede at give mig finger, men det gjorde simpelthen så ondt at han blev nødt til at stoppe.

Kan jeg gøre noget? Eller er der noget galt med mig?

Svar:

Kære brevkassebruger.

Mange tak for dit spørgsmål. Der kan være flere årsager til at det ikke lige fungerer med tampon. Dels er der forskellige slags, størrelser og med/udeN indføringshylster. Det er vigtigt at vælge en lille type med indføringshylster hvis man synes der er smertefuldt, da den glider nemmere op i skeden. Hvis man trækker tamponen ud før den er blevet våd kan der også være ubehageligt, da vattet suger sig fast til slimhinden.

Du har haft nogle trælse oplevelser med tampon som kan gøre at du nu forventer at indføre noget i skeden er ubehageligt. Denne forventning i sig selv kan få skeden til at trække sig sammen og gøre at det bliver sværere at føre noget ind. Jeg tænker det er vigtigt at du igen prøver selv at føre en finger op, inden du prøver med en dreng som kan gøre situationen endnu mere forventningspresset. Forsøg med noget glidecreme på fingeren og sørg for at du slapper rigtig godt af og ikke spænder op. Hvis dette ikke vil fungere synes jeg du skal forbi en læge som kan vurdere om du lider af vaginisme (ufrivillig opspænding af skeden). Så kan man få hjælp til dette med forskellige øvelser osv sådan at man lærer at slappe af i sin skede og skedeindgang.

Håber du finder en løsning.

Mvh Christine, Læge.

ChristineRs billede
Christine har svaret på dette spørgsmål