Fanget i mellem arbejde og helbred.

brevkassespørgsmål

Fanget i mellem arbejde og helbred.

brevkassespørgsmål af
Anonym
21 år
Oprettet 6 år 3 måneder siden

Kære Brevkasse. Jeg er en pige på 20 år, som er i lære som Blomsterdekoratør, men her d 1/12 fik jeg konstateret moderat depression. Jeg er sygemeldt til og med d 26/12, men føler min arbejdsgiver presser mig til at komme tilbage. Det er en lille blomsterbutik, så jeg forstår det er udfordrende med planlægning og at de andre skal “løbe lidt stærkere” til hverdag. Jeg synes det er svært at balancere arbejde/familie/bopæl med mine arbejdstider. Jeg ved butikslivet ikke har de bedste arbejdstider. Men ligenu er jeg kørt surt i det, også i forhold til min depression, så jeg føler jeg ikke kan magte mere (jeg tænker ikke selvmord!) Og det der tippede for mig idag var: Min chef sagde nærmest direkte til mig idag: at hvis jeg ikke kunne klare 37 timer når jeg kommer tilbage fra min sygemelding, og kører på fuld skrue kan han ikke se mit elev forløb fortsætte. Han gav mig rigtig meget skyldfølelse fordi jeg vil gerne tænke på mit helbred, men gerne have en uddannelse. Han sagde derudover at hvis de hele tiden skulle have hensyn ville de andre gå ned med stress og andre psykiske lidelser. Jeg står nu og vakler mellem om jeg skal vælge at sige op til d 1/1 og finde en anden læreplads eller om jeg skal finde en helt anden karriere jeg skal satse på. Jeg ved ikke engang hvad jeg tænker lige nu. Hjælp please!

Svar:

Kære du

Det lyder som om, at du står i en rigtig svær situation. Jeg kan ikke fortælle dig, hvad du skal gøre, men jeg kan komme med nogle tanker.

Min første tanke er, at det ikke lyder som et godt sted, du arbejder. Jeg kender ikke blomsterbranchen, men det er ikke rart at få at vide, at man SKAL køre på fuld skrue, når man kommer tilbage fra en sygemelding, og at man ellers kunne være skyld i, at andre ville gå ned med stress eller andre psykiske lidelser. Det er ikke et pres, som din chef burde lægge på dig. At du ikke nævner 'at blive i butikken' som mulighed, lyder derfor fornuftigt i mine øre. Det kunne godt have givet dig flere sygemeldinger i længden.

Du skriver, at du er i tvivl om du skal finde en ny læreplads eller en ny karriere. Jeg vil råde dig til at få fat på nogle der vil kunne fortælle dig, hvordan branchen også kan være. Det kan være andre elever (i andre butikker) eller nogle færdiguddannede. De kan hjælpe dig med at finde ud af, om det at være Blomsterdekoratør er noget for dig, både i forhold til arbejdstider, arbejdspres, balance mellem arbejde/familie/bopæl osv. Du kan også prøve at snakke med en studievejleder. Der vil du kunne vende, om Blomsterdekoratør er den rigtige uddannelse for dig, og om du evt. skal have midlertidig orlov eller nedsat tid som følge af din depression.

Jeg ved ikke, om du allerede er i gang, men det lyder til at kunne være relevant for dig at komme i et behandlingsforløb for din depression, enten medicinsk eller terapi. Det kan du snakke med din læge om, hvis du ikke allerede har gjort det. Får du samtaler hos en psykolog, vil han eller hun også kunne hjælpe dig med at finde ud af, hvad der fremover vil være bedst for dig.

Du er også meget velkommen til at logge på vores chat, hvor vi kan komme lidt mere præcis rådgivning.

Venligst

Luna

Lunas billede
Luna fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål