Er jeg for høj?

brevkassespørgsmål

Er jeg for høj?

brevkassespørgsmål af
Magnus
13 år
Oprettet 6 år 2 uger siden

Hej, jeg er en dreng som fyldte 13 for et par måneders siden, og jeg er allerede 181cm. Jeg er et halvt til et helt hoved højere end alle andre i min klasse. Jeg er lidt i tvivl om min højde vil komme til at give mig rygproblemer når jeg bliver ældre, og især fordi jeg gerne vil være landmand og derfor kommer til at side meget ned..

Svar:

Hej!

Man kan prøve at beregne sin forventede sluthøjde: ((mors højde + 13 cm) + fars højde)/2. Man skal dog have en ganske vid spændvidde. De fleste befinder sig indenfor ± 8,5 cm fra beregnet værdi, og de fleste vil være tæt på den beregnede værdi.

Den almindeligste årsag til stor højde er arv fra familien hvilket er fuldstændig normalt. Andre årsager kan være tidlig pubertet eller overvægt, og så stopper højdevæksten som regel også tidligere. Derudover findes der forskellige sjældne årsager.

Mit bedste råd vil være at fortælle dine forældre om dine bekymringer. Sammenlign din højde med andre familiemedlemmer og mål dig selv en gang hvert halve år. Hvis du er påfaldende meget højere end din familiemedlemmer eller bliver ved med at vokse flere centimeter på et halvt år så kontakt din egen læge. Det er også en god idé at kontakte egen læge, hvis der er flere ting end bare din højde du har bemærket - f.eks. for tidlig eller forsinket pubertet, påfaldende udseende, abnorme kropsproportioner, adfærdsproblemer, hovedpine eller synsforstyrrelser. Lægen kan vurdere, hvor meget mere du forventes at vokse, nogle gange ved hjælp af en røntgenundersøgelse. Skulle lægen vurdere, at du forventes at blive højere end hvad der er normalt, så vil du komme til en børnelæge som i sin tur vurderer, hvis der er grund til at prøve at bremse din højdevækst (meget sjældent!!).

Det er svært at sige noget om din højdes betydning for din ryg. Uanset højde er ryggener et meget almindeligt problem som de fleste oplever på et eller andet tidspunkt i sit liv. Det er altid en god idé at træne sin krop og opbygge styrke for at bedre klare belastninger og forebygge ryggener.

Håber ovenstående kan hjælpe!

Vh

Rebecka

Rebeckas billede
Rebecka har svaret på dette spørgsmål