Er jeg gravid?
brevkassespørgsmål af
Anonym
20 år
Hej. Jeg havde sex med min flirt for 9 dage siden. Jeg havde glemt at tage min p pille et par dage før, og jeg ved at jeg snart skulle have min menstruation, men den kom aldrig. Jeg tog derfor en fortrydelsespille 3 dage efter samlejet (de piller der kan tages inden for 5 dage efter), og så begyndte jeg at bløde 3 dage efter at jeg havde indtaget pillen. Men jeg blødte kun 1 dag. I går morges, havde mil flirt og jeg så sex igen - denne gang med kondom, men det sprang under samlejet og han kom i mig. Min menstruation er endnu ikke kommet, og jeg er nu igen bange for at jeg kan være gravid. Men det kan også være at fortrydelsespillen bare har påvirket min cyklus så jeg får menstruation senere end normalt. Jeg er ret forvirret og også en smule bange.

Svar:
Hej med dig.
Tusind tak for dit spørgsmål - jeg forstår din bekymring.
Det er svært for mig at sige, om du kan være blevet gravid af at have sex uden sikker prævention. Jeg synes dog det lyder som om, at du er meget bekymret og derfor vil jeg råde dig til at tage en gravidtetstest. Dem kan du købe i de fleste supermarkeder og på apoteket. Du kan også købe en "tidlig graviditets-test" som i 99,8% af tilfældende vil være positiv allerede ved første udeblevne menstruation.
Men hvis du tager  p-piller er risikoen for at du er blevet gravid dog lille. Menstruationen kan være forsinket af flere andre årsager, og den kan også være lidt uregelmæssig i perioder. Husk at chancen for at blive gravid er størst midt i cyklus, i dagene omkring ægløsning. Hvis du er i tvivl om hvor lang din cyklus er og hvornår du har ægløsning, kan jeg anbefale app'en "Clue"  hvor du kan indtaste dine data + dage med menstruation og få et bedre overblik over din cyklus.
Jeg håber mit svar kan hjælpe dig.
Mange hilsner,
Line fra Cyberhus.