Er jeg aseksuel
brevkassespørgsmål af
Malika
16 år
Jeg har er spørgsmål om min seksualitet som jeg har brug for at høre andres mening om. Jeg tænder ikke på noget eller på nogen. Alle andre på min alder er optaget af sex men for mig betyder det ingenting. Jeg onanerer kun meget sjældent. Har aldrig haft en orgasme og når jeg gør det er det vel mest fordi jeg vil føler at det er noget man skal og at jeg måske bare ikke har fundet den rigtige måde at gøre det på. Er jeg aseksuel eller kan det komme senere. Hvis jeg er aseksuel betyder det så at jeg ikke skal have børn. Jeg er virkelig forvirret her.

Svar:
Hej Malika,
Tak for dit spørgsmål. Jeg kan virkelig godt forstå at det er forvirrende, så jeg er glad for at du skriver!
Først vil jeg sige, at det er meget forskelligt fra person til person, hvor hurtigt man føler sig klar til at tænke på sex og onanere. Du har helt ret i, at der er mange på 16 år, som er optaget af sex og taler meget om det, fordi det er nyt og spændende. Men jeg tror også der er en del på din alder, som enten ikke siger så meget, eller måske taler med for ikke at være udenfor, men hvor det faktisk ikke fylder ret meget endnu. Omkring halvdelen af unge har prøvet at have sex når de er på din alder, men det betyder jo også at den anden halvdel stadig ikke har. Så derfor tænker jeg, at du stadig har masser af tid til at opdage din seksualitet.
Hvis man kommer til at lægge meget pres på sig selv, kan det godt blive stressende i stedet for rart. Og hvis man først er stresset, er det næsten helt umuligt at blive tændt og f.eks. få orgasme. Så mit bedste råd til dig lige nu, er at forsøge at lægge det væk i nogle år, og så kan det være det dukker op helt af sig selv.
Hvis du stadig har det på samme måde om nogle år, kan det selvfølgelig godt være at du faktisk er aseksuel. At være aseksuel kan betyde at man slet ikke har lyst til sex, eller at man kun har meget lidt lyst til sex. Men selvom man ikke har lyst til sex, kan man ofte stadig blive forelsket, have en kæreste og få børn. Man kan også sagtens være aseksuel, og have lyst til andre former for fysisk nærhed, som kærtegn og kys.
Nogle aseksuelle finder en kæreste der har det på samme måde, og så har man måske slet ikke sex eller kun for at blive gravid. Andre aseksuelle laver en aftale med deres kæreste om at fokusere på andre former for nærhed, og kun have sex engang i mellem. Der er mange muligheder, så det handler egentlig bare om at finde en måde der fungerer for begge.
Du kan læse mere om at være aseksuel her: https://www.sexlinien.dk/emneside-seksualitet-og-koen/aseksualitet
Jeg håber at du kan bruge mit svar. Hvis du har flere spørgsmål, er du altid velkommen til at skrive igen.
Mange hilsner,
Marie