Er i tvivl om mit køn!!!
brevkassespørgsmål af
Anna
14 år
Hej Cyperhus. Jeg er en pige på 14 år. Siden altid har jeg ikke mindet om en pige, jeg ligner ikke en pige og jeg har ikke en "pigekrop". Altså mit ansigt har ikke formen som andre piger mine øjne ved jeg heller ikke med. Det er bare som om at mit ansigt er ukønnet. Jeg er lidt buttet (ikke meget jeg er bare ikke tyndt), min numse er stor og jeg har brede skuldre. Jeg er kraftigt bygget, eller hvad man nu siger. Så jeg føler ikke at min krop ligner andre piger. Jeg kigger rundt på min skole og på internettet om der er nogle der har en krops form der ligner mig, men jeg kan ikke finde nogle. Jeg har altid haft drenge venner og har endelig altid kunnet bedst med drenge. Det for mig til at tænke på om jeg føler mig mest som en dreng, men det gør jeg ikke. Jeg er ikke i tvivl om mit køn på den måde om jeg er til drenge eller piger, men mere om jeg er en dreng eller pige. Jeg ligner ikke en dreng eller pige, som jeg sagde med mit ansigt føler/ligner jeg intet-køn og angårende min mentalitet føler/ligner jeg også at jeg er intet-køn. Jeg er en pige og jeg har det fint med at have en kvindekrop, men jeg minder bare ikke om andre. Jeg ved at i ikke kan sige om jeg er dreng eller pige men jeg har bare lige brug for noget rådgivning.

Svar:
Kære Anna,
Tak for dit brev! Hvor er det bare mega sejt af dig, at du skriver her.
At være i tvivl om sit køn kan være en meget underlig oplevelse. Men jeg kan forsikre dig om, at du ikke er alene. Det er på ingen måde unormalt, at have det som dig, og faktisk er der mange, der på et eller andet tidspunkt i livet, bliver i tvivl om deres køn. En stadigt stigende andel af unge mennesker i dag oplever, at de ikke passer ind i den binære kønsforståelse, hvor der kun skelnes mellem dreng og pige, mand og kvinde, som samfundet som oftest er inddelt i. Mange har nemlig derimod en non-binær kønsforståelse, hvilket vil sige, at de ser kønnet som mere og andet end kun mandligt eller kvindeligt. Det betyder, at en person kan identificere sig som begge dele, hverken eller, eller noget midt i mellem.
Ud fra det du skriver, lyder det til, at du netop har en non-binær kønsforståelse, idet du hverken føler dig som dreng eller pige. Men hvis du hverken er dreng eller pige, hvad er du så?
Vi har alle et køn, som vi blev tildelt ved fødslen. Det kaldes som regel det biologiske køn. Derudover har vi en kønsidentitet. Ens kønsidentitet er ens indre og individuelle oplevelse af sit køn og sin krop, samt den måde man vælger at udtrykke sit køn på (igennem tøj, hår, tale og opførsel). For nogle stemmer det biologiske køn overens med kønsidentiteten, og for andre er det to forskellige ting.
Der findes et hav af forskellige kønsidentiteter, som du kan læse om her. Ud fra det du skriver, lyder det til, at den kønsidentitet, der passer bedst på dig, er den der kaldes for intetkønnet (se her) eller akønnet (se her).
Det kan være rigtig svært, at finde rundt i de mange forskellige kønsbetegnelser og -identiteter. Og det er ikke sikkert, at du finder en, du synes passer 100% på dig. Men det jeg tænker, der er vigtigt for dig at vide lige nu, er ikke nødvendigvis hvilket køn du er eller hvilken kønsidentitet du har, men nærmere, at du ikke er alene. Der er mange andre som dig.
Og så er det vigtigt at vide, at der er hjælp at hente. Hos LGBT Danmark ved de rigtig meget om kønsforståelser og kønsopfattelser, og de kan være en stor hjælp når man, som dig, er i tvivl om hvem (og hvad) man er. Derfor håber jeg også, at du vil tage kontakt enten til dem eller til os, hvis du har flere spørgsmål.
Jeg håber du kan bruge svaret, og ønsker dig held og lykke!
De bedste hilsner,
Stine