er det okay at få finger som 13 årige
brevkassespørgsmål af
AK
13 år
Er det okay at få finger som 13 årige? Er meget i tvivl selv, men  jeg har meget lyst til det

Svar:
Hej AK,
Det er et rigtig godt spørgsmål. Jeg tænker, at der er flere forskellige faktorer, der spiller ind.
1. Du skriver, at du har lyst, men er meget i tvivl. Det er vigtigt, at du mærker rigtig godt efter i dig selv inden du kaster dig ud i det. Der er nemlig forskel på at have lyst til at udforske sig selv og andre seksuelt og så være klar til det. Umiddelbart vil jeg mene, at så længe du er i tvivl, så er det et tegn på, at lysten er der, men du endnu ikke er helt klar. Og så vil det nok være en god idé at vente lidt endnu. Mavefornemmelsen er tit rigtig god at følge, og jeg tænker, at det er den du mærker som en tvivl om, hvorvidt det er okay at få finger.
2. Nu ved jeg ikke hvor erfaren du er, men det kan være en rigtig god idé at starte med at udforske dig selv og lege med dig selv, inden du giver andre lov til at lege med. Inden du lader andre komme så tæt på er det en rigtig god ting, hvis du allerede kender dig selv og din krop godt, så du ved noget om hvad du godt kan lide og ikke kan lide. Vi er alle sammen forskellige og kan lide forskellige ting. Derfor er det rigtig godt at vide hvad man selv godt kan lide, så man er tryg ved sig selv og sin krop og kan guide sin partner, så oplevelsen bliver bedst mulig for alle.
3. Alderen på din partner er også væsentlig at tage med i dine overvejelser. Hvis han eller hun er nogenlunde jævnaldrende med dig vil jeres relation være ligeværdig. I vil derfor have det samme udgangspunkt for relationen, og det kan derfor være helt okay at være sammen seksuelt, selvom du kun er 13 år gammel. Men hvis han eller hun er meget ældre end dig kan man tale om, at der bliver en skævhed i modenhed og alder imellem jer, som betyder, at du står i en situation, hvor du er i risko for at blive udnyttet af den anden.
Jeg kan altså desværre ikke sige noget entydigt om, hvorvidt det er okay at få finger som 13 årig. Det handler nemlig om hvordan du selv har det med det, hvilke erferinger du har i forvejen, og hvor gammel din partner er. Jeg håber mine tanker kan hjælpe dig lidt på vej.
Mange hilsner,
Siv