Er det normalt
brevkassespørgsmål af
S
16 år
Hej Cyberhus, jeg er en pige på 16 år som gerne vil vide om det jeg oplever er normalt. Mig og min kæreste har prøvet at have samleje, men det lykkedes ikke da jeg svært ved, at få den op jeg kan sagtens få finger, men ligeså snart vi prøver at have samleje er det som om at mit hul er for småt. Er det normalt? Jeg ved godt første gang kan være svært og gøre ondt, men det virker bare som om det slet ikke kan udvides. Kan jeg gøre noget ved det? For jeg vil virkelig gerne have løst problemet. Tak på forhånd.

Svar:
Hej!
Først og fremmest vil jeg sige, at du langt fra er alene om at have det sådan – det, du beskriver, er noget, mange unge (og voksne) oplever, især i starten af deres seksuelle erfaringer.
Det er helt normalt, at det kan være svært at få penetrerende sex til at fungere i begyndelsen. Det kan skyldes mange ting – både fysiske og mentale. Kroppen reagerer meget på, hvordan vi har det følelsesmæssigt, og hvis du (helt naturligt) er spændt, nervøs eller bekymret for, om det kommer til at gøre ondt, kan din krop spænde op. Det kan få det til at føles som om, "hulen er for lille" eller ikke vil åbne sig – også selvom du kan få en finger op uden problemer.
Det lyder ikke som om, der er noget galt med dig – men snarere at din krop måske ikke føler sig helt tryg eller klar endnu, når I forsøger samleje. Det er ikke et spørgsmål om "vilje" – det handler om at skabe de rigtige rammer, hvor din krop kan slappe af og give slip.
Jeg har dog et par idéer om ting du kan prøve, for at få lidt mere gang i tingene.
Først og fremmeste er der den bedste regel jeg kan give til alt med sex: Tal om det, og giv dig godt tid. Sex bliver aldrig rigtig godt hvis ikke man tager sig god tid og snakker om hvordan man har det med de ting man laver sammen. I denne situation tror jeg det kunne være en rigtig god ide at I gave jer en masse tid til forspil og nærvær, og snak om hvordan du bedst kan lide at blive rørt ved. Ikke alle kan lide det samme, og det her helt okay. Godt forspil hjælper både med at skabe tryghed og med at din krop bliver klar. Nogle gange tager det længere tid, end man tror, og det er helt okay.
En anden ting jeg tror måske kunne hjælpe, er at prøve at tilføje noget glidecreme. Mangel på naturlig fugt kan gøre det sværere og mere ubehageligt. Glidecreme kan gøre en stor forskel og mindske ubehag, hvilket måske også kan give dig selv lidt mere sikkerhed i at det ikke kommer til at gøre ondt.
Jeg får lyst til at spørge, om du har prøvet at undersøge dig selv alene? Hvis du har lyst, kan du prøve selv at mærke og udforske dig selv i dit eget tempo. Det kan hjælpe dig med at lære din krop bedre at kende, og hvad der føles godt for dig.
Hvis du prøver nogle af de her ting og stadig oplever, at det føles umuligt eller meget ubehageligt, kan der være nogle andre ting i spil.
Den første er, at det måske kunne være kønskransen, (det man tidligere kaldte jomfruhinden) som er nogle elastiske slimfolder som sidder indenfor åbningen måske er lidt strammere end gennemsnittet. Du har måske hørt at jomfruhinden skal ”springe” når man har sex første gang? Det er faktisk en myte, for der er ikke tale om en hinde, og der er ikke noget der skal springe, fordi at det bliver brudt. Men hos nogle kan kransen af slimfolder være mindre elastisk, og så kan det dels gøre ondt, og der kan også komme en lille blødning fordi der kommer små rifter i slimfolderne. Det er overhovedet ikke farligt, men det kan føles ubehageligt, og det kan være en af årsagerne til at man siger sex kan gøre ondt første gang og at man kan komme til at bløde. Det er langt fra noget der sker for alle, men det sker for nogle kvinder første gang de har sex.
Der findes også en tilstand, som hedder vaginisme, hvor underlivet spænder helt op ufrivilligt. Det er ikke farligt, men det kan kræve lidt støtte og vejledning at komme igennem – og der findes hjælp. Hvis du mistænker dette, kan det være en god idé at snakke med en læge eller gynækolog om det.
Jeg vil meget gerne understrege, at du gør intet forkert. Det er en proces, og det er helt okay, at tingene ikke fungerer perfekt fra starten. Du virker reflekteret og omsorgsfuld, og det er virkelig sejt, at du søger svar. Du fortjener at have gode oplevelser med din krop og seksualitet, og det kan du også få – med tålmodighed og tryghed.
De bedste hilsner,
Juni fra Cyberhus