Er det for meget?
brevkassespørgsmål af
Anemone
11 år
Hej cyberhus. Jeg er en pige på 11år jeg har så meget makeup. men problemet er at jeg også er en sports pige så der er nogle piger til fodbold der hele tiden kommenter på det hvis jeg har noget tid. Jeg ved at jeg også har nogle veninder oppe på skolen som har det på samme måde som mig og vi vil rigtig gerne gå med det i skole også. Er det for tidligt?

Svar:
Kære dig.
Tak fordi, du skriver ind til vores brevkasse.
Jeg kan godt forstå, du og dine veninder er blevet nysgerrig på make-uppens verden. Det lyder til, at du allerede har en masse make-up, men at du ikke helt ved, om det er for tidlig eller ej at starte med.
Der er som sådan ikke en gylden regel, som siger at man skal være så og så gammel før man begynder at gå med make-up. Det er meget forskelligt, hvornår man begynder at gå med make-up. Nogen starter meget tidligt, mens andre aldrig rigtig kommer til at gå med det. Der er også mange måder at have make-up. Nogen går med fuld krismaling(hvis man kan sige det sådan) hver dag, mens andre kun bruger det til særlige lejlighed såsom fødselsdage eller fest.
Jeg tror, det vil være en god start, hvis du havde mod på at snakke med din mor omkring, at du gerne vil begynde at gå med make-up. Jeg er sikker på, I vil kunne få en rigtig god snak om det. Måske hun også har en idé om, hvornår det er okay at gå make-up. Mange får lov til det til deres konfirmationer. Ellers kunen det være, I kunne lægge n oget make-up sammen eller I kunne tage en tur ind til byen og gå i en make-up butik, hvor I kan spørge en stylist til råds om, hvilket look og hvilken make-up, der passer til din alder. Ellers har jeg fundet dette link til en lille guide inde på Vi Unges hjemmeside. Den kan du prøve at kigge lidt på, hvis du har lyst. Linket kan du finde her
Du skriver, at du dyrker meget sport. I såfald er det en god idé, at være opmærksom på, at når man dyrker sport, så skal man tage make-uppen af. Når man får det varmt, sker der nemlig flere ting med huden. Først begynder man at svede, og så slapper huden af og porerne i angsigtet åbner sig. Hvis man har et lag af make-up på, kan huden ikke ånde og porerne fyldes op af udrenheder, som kan give bumser, hudorme og ujævn hud. Derfor er det bedst, at bruge en let oliefri creme i ansigtet, når man træner.
Jeg håber, du fik svar på dit spørgsmål, og at du har mod på at tage en snak med din mor omkring make-up.
Knus fra Anna