Ensom i et rum fyldt med mennesker.
brevkassespørgsmål af
Siri
13 år
Nu er jeg lige startet i syvne. Det var føste skoledag, og det forgik om aftenen. Alle forældre var der. Så der var altså mange mennesker. Jeg stod midt i det hele, og alligevel følte jeg mig så alene. Mine egne forældre stod endda ved min side.
Her for tiden har jeg ikke kunnet finde nogle som jeg kunne relatere til. Jeg har ikke kunnet finde nogle som man kan snakke om de inderste tanker. Når jeg står i et rum fyldt med mennesker kan jeg føle mig meget lille. Mine hænder begynder at svede og jeg tænker på hvad enkelt menneske tænker om mig.
Inden sommerferien var der fødseldag i min klasse. Sådan noget med noget højt musik om alt muligt underligt. Det første jeg gjorde var sætte mig på hug ovre ved vækken og holde mig for øjnene.
Jeg læser en del fordi at jeg elsker at sidde i et stille rum i min egen verden. Der er der ingen høj musik og ingen man skal tænke over. Ingen mennesker der kan tænke over mig.
Hvad synes du at jeg skal gøre for at blive bedre socialt?

Svar:
Kære Siri,
Godt at du skriver herind i brevkassen, for det er bestemt ikke rart at føle sig ensom. Mange mennesker oplever at være ensom i en periode af deres liv. Som du skriver, kan man sagtens føle sig ensom, selvom man er blandt andre mennesker, og det er rigtig ubehageligt, så det kan jeg godt forstå, at du gerne vil have noget hjælp til.
Det er helt normalt som ung at være usikker på sig selv og bekymre sig meget om, hvad andre tænker om en. Selvom det er helt normalt, kan man godt gøre noget for at få det bedre. Hvis man ikke får talt med nogen om, hvordan man har det, kommer man let til at føle sig alene med sine tanker og følelser. Det kan være en stor hjælp at tale med nogen - det kan være en veninde, ens forældre eller måske en psykolog. Du skriver, at du har haft svært ved at finde nogen at snakke med, men måske kan du give det et forsøg mere? Dine forældre kan evt. hjælpe dig med at finde noget professionel hjælp, hvis du har mod på at fortælle dem, hvordan du har det. Du er også altid velkommen i Cyberhus 1:1 chatten, hvor en rådgiver er klar til at lytte og hjælpe.
Der er forskel på, om man er indadvendt eller udadvendt. Nogle har det bedst med at lave stille og rolige aktiviteter alene eller sammen med få mennesker, og andre har det bedst sammen med mange mennesker, og hvis der sker meget omkring dem. Begge dele er helt okay, og det ene er ikke bedre end det andet. Det kunne godt lyde som om, du er mere indadvendt, og derfor kan det let føles meget overvældende at være i et rum med mange mennesker, eller til en fest med høj musik. Hvis du kan genkende det, jeg skriver, tænker jeg, at det handler om at tage det i små bidder og være bevidst om, hvornår det er tid til at trække sig, for at det ikke bliver for meget.
Jeg håber, at du kan bruge mit svar.
De bedste hilsner
Jeanette