Elsker hunde...
brevkassespørgsmål af
Rune
14 år
Hej cyberhus, det er bare fordi jeg elsker at røre min hund på en seksualiet måde. Ved godt det er forkert, men jeg kan ikke lad være. Hvad skal jeg gøre?

Svar:
Kære Rune
Først og fremmest vil jeg gerne sige, at det er super sejt og modigt af dig at dele dine bekymringer med os.
Du ikke er alene i at stå i denne situation, der er mange mennesker, som har oplevet lignende følelser som dine. Og bare rolig, der er hjælp at hente, og ved at skrive herind har du taget det første skridt på vejen.
Det er væsentligt at nævne at have en tiltrækning til dyr på en seksuel måde kan være en udfordring, der kan føre til konsekvenser for både dig og dyret. Det kan være en kompleks og følelsesladet problemstilling, og det er en god ide, at tage det alvorligt og finde en måde at håndtere det på, som er sund og respektfuld måde for både dig og din hund. Dyrenes velvære er vigtigt at tage hensyn til. I modsætning til os mennesker kan dyr ikke give samtykke til seksuelle interaktioner, så det er op til os at beskytte dem og behandle dem med respekt og omsorg. Jeg ved, det kan være svært at kontrollere vores impulser, når vi føler en stærk tiltrækning, men det er vigtigt at overveje konsekvenserne af vores handlinger og sørge for, at vi ikke skader dyret.
Jeg vil gerne understrege, at der ikke er noget skamfuldt i at have disse følelser, og det faktum at du ved, at det er forkert at røre ved din hund på en seksuel måde, er en vigtig pointe at have i mente. Så selvom du er tiltrykket til din hund, er det fantastisk, at du godt selv er klar over, at det ikke, er det rigtige at gøre, for det viser, at du ønsker at stoppe og ændre situationen. Og det er et rigtig godt skridt på vejen. Seksuelle fantasier om dyr, kan være forbundet med en stærk seksuel lyst. Ofte når man kommer i teenagealderen begynder man at eksperimenterer og udforske ens seksualitet. Nogen oplever store hormonelle ændringer, som kan resultere i en enorm sexlyst og nysgerrighed, og også på manglende muligheder for at udleve den. Nogle gange kan det føre til fantasier eller tanker, der kan virke lidt usædvanlige, men som også ofte kun forbliver fantasier. Lysten handler nødvendigvis ikke om en særlig tiltrækning til dyr, men blot en stor sexlyst, som går væk af sig selv igen, når han bliver ældre og seksuelt aktiv.
Hvis den seksuelle tiltrækning til din hund bliver for stor, vil jeg anbefale at lave noget helt andet, som kan få dine tanker væk. Her kan du evt. trække dig væk fra hunden og gå ind på dit værelse og høre musik, spille computer eller noget helt andet, som kan hjælpe dig, med at få dine tanker på noget andet.
Det kan også være en stor hjælp at finde en støttende og omsorgsfuld person eller professionel, du kan tale og dele dine bekymringer med. Det kan være dine forældre eller en anden tæt voksen, du føler dig tryg ved.  Du er selvfølgelig også altid velkommen til at skrive til vores SMS-chat. Sammen med en rådgiver kan du måske finde flere redskaber der fungerer gode for dig, til at kontrollere lysten. Jeg håber, jeg var behjælpelig med dit spørgsmål, og jeg ønsker dig al held og lykke fremadrettet.
De bedste hilsner Kasper