Ekstrem video på tiktok
brevkassespørgsmål af
Anonym
24 år
Jeg så lige en video på tiktok med en pige der siger hun søger en kæreste (boyfriend). Så er der en dukke der bliver kørt over og brændt. Jeg tænker at det viser ting hun har lyst til at gøre mod hendes kæreste. Selvom hun nok tænker at videoen er til for at være ekstrem, sjov og få opmærksomhed, så synes jeg den er klam. Jeg bliver såret og sur. Hvad kan jeg konstruktivt gøre med mine følelser?

Svar:
Hej med dig.
Tak for din besked og dit spørgsmål. Ud fra din beskrivelse kan jeg godt forstå, at du bliver vred over den video. Nu har jeg selvsagt ikke set den, men som du selv skriver så lyder det til at pigen i videoen forsøger at være ekstrem og sjov for at få noget opmærksomhed (og en masse views). Det i sig selv kan jo være vildt irriterende. Men jeg oplever også helt personligt, at den slags indhold møder man meget af. Mere og mere efterhånden. 😵‍💫
Først og fremmest skal du have kæmpe klap på skulderen over, at du rækker ud her og søger en konstruktiv tilgang til dine følelser. Med det digitale har vi alle muligheder for at lade vores frustrationer få frit løb, eks. i kommentarfelterne. Ved at være nysgerrig på hvordan du håndterer dine følelser, passer du også bedre på dig selv i det lange løb, til når du bliver provokeret eller vred en anden gang. Det er faktisk noget vi alle godt kunne trænge til at blive kloge på, tror jeg. 😉
Mit allerførste råd til dig må være at rapportere og blokere den pågældende bruger. På den måde fortæller du algoritmen, hvilken type indhold du ikke ønsker i dit feed. Samtidigt hjælper du også platformen med at få slettet hadefuld og diskriminerende indhold (hvis det er det, der er tale om). Mit andet råd går på, at når du oplever de svære følelser, så flyt dig fra situationen. Sluk for skærmen og lav noget rart. Gå en tur, lav en pose popcorn, hør noget god musik, ring til en ven. Et eller andet som får hovedet - og kroppen - på andre tanker.
At blive vred eller ked over noget man ser på eks. TikTok eller YouTube, er foriøvrigt helt normalt. Faktisk er medierne designet sådan, at jo mere ekstremt og følelsesvækkende indholdet er, jo flere views får det. Og her er det også interessant hvad det antænder af forskellige følelser hos os hver især. Nu kender jeg dig ikke, men jeg bliver nysgerrig på hvad det var i videoen som gjorde dig vred. Hvis du har lyst til at dykke lidt ned i det, så kan du måske vende det med god ven eller et familiemedlem som kender dig godt.
Har du brug for flere råd til hvad du gør med svære følelser, har Mindhelper skrevet en mega god artikel om det. Den finder du her.
Jeg håber du kunne bruge mit svar til noget. Held og lykke.
Bh Anna