Drøm og virkelighed
brevkassespørgsmål af
noah
15 år
Hej, det er måske et mærkeligt opslag, men jeg har svært ved at skelne mellem virkeligheden og drømme. Det er ment på den måde at jeg drømmer noget, og når jeg så vågner op, ved jeg ikke om det er sket i virkeligheden eller om det var en drøm. Det lyder meget mærkeligt, men det er ret seriøst for mig. Det er som om at der er plantet falske minder inde i mit hoved. Det føles som om jeg drømmer om et minde som jeg ikke ved om er falsk eller ægte. Det er nok lidt svært at forstå, da jeg ikke er den bedste til at formulere mig i en tekst.

Svar:
Kære Noah,
Tak for dit brev. Jeg forstår godt, at du kan blive i tvivl om, hvad der er virkelighed, og hvad der er en drøm. Her i brevkassen kan man skrive om lige det, man har lyst til, og det er bestemt ikke mærkeligt det, du skriver.
Nogle mennesker oplever at have meget livlige drømme, som let kan føles som virkelige, når man vågner. Det vil ofte være, hvis drømmene handler om noget, som også vil kunne ske i virkeligheden og ikke om f.eks. overnaturlige ting eller lignende. Andre gange kan man i løbet af dagen komme i tanke om noget, som man har drømt, og det kan føles som et minde eller en rigtig situation, og det kan godt være svært at skelne mellem drøm og virkelighed. For nogle er det meget svært at huske, hvad de drømmer. Nogle søvnforskere mener, at hjernen i søvnen bearbejder dagens indtryk og oplevelser, og at drømme derfor er meget vigtige for vores mentale helbred. Under søvnen flyttes det der i løbet af dagen er blevet husket i kortidshukommelsen over i langtidshukommelsen. Derfor kan man måske godt sige, at det du oplever er et minde om en drøm eller fra en drøm. Hukommelsen er en meget kompleks størrelse i vores hjerne, og jeg vil klart anbefale dig at læse mere her om f.eks. falske minder. Du kan finde en hel masse forskellig information på nettet, så det er vigtigt at være kildekritisk og undersøger, hvad det er for et medie, som påstår noget, og om de egentlig har et grundlag for at vide noget om det, de skriver om.
Nu skriver du ikke noget om, om du evt. tager nogle former for medicin, men noget medicin kan også påvirke ens drømme. Hvis det er noget du har mistanke om, fordi du får noget medicin, så bør du snakke med din læge om det.
Til sidst vil jeg nævne, at det kan være en idé at føre en drømmedagbog. Det kan hjælpe dig med at holde styr på, hvad der sker i dine drømme. Det er godt at have en notesblok og blyant lige ved siden af sengen, og for at få et så klart billede som muligt, er det vigtigt at skrive drømmen ned, så snart du vågner.
Jeg håber, at du kan bruge mit svar.
De bedste hilsner
Jeanette