Dobbeltliv
brevkassespørgsmål af
Amalie
14 år
Hej jeg er en pige der har det rigtig dårligt. Jeg er 14 år og går til fester deikker og ryger osv. Det må jeg ikke for mine forældre. Jeg er vild med at feste og jeg har det skide godt med det og føler jeh kommer ud med nogle ting. jeg lyver derfor rigtig meget overfor mine forældre og slle mine forældre er ældre end mig osv. jeg må ikke engang være steder hvor der er alkohol, og jeh føler bare at jeg lever et dobbeltliv. Har bestemt ike lyst til at være ærlig overfor mine forældre; men det er sikkert også bare sådan det er at være ung, at man skal prøve nogle vilde ting selv og eksperimentere osv. Men jeg føler bare jeg er to personer og at vi ikke rigtig snakker om sådan noget derhjemme

Svar:
Hej
Det er rigtig hårdt at føle, at man lever to liv. De fleste unge har hemmeligheder for deres forældre, men det lyder som om, at det går dig rigtig meget på. For nogle kan hemmelighederne også have meget negative konsekvenser, hvis det bliver for vildt, og de ikke har nogen til at hjælpe dem.
Det lyder som om, at dine forældre har nogle ret skrappe regler, når du ikke engang må være steder, hvor der er alkohol. Jeg tænker dog, at dine forældre gør det for at beskytte dig, da alkohol kan give mange problemer. Derfor tænker jeg også, at det er vigtigt, at du får snakket med dine forældre om det. Måske I kunne finde et niveau, hvor det var ok for både dig og dem. Du skal være opmærksom på, at du kan risikere at blive meget uvenner med dine forældre, og få sanktioner hvor du f.eks. ikke må være ude efter et bestemt tidspunkt om natten, hvis dine forældre finder ud af, at du lyver for dem. Derfor kan det måske hjælpe at begrænse festerne lidt, og så langsomt få dine forældre til at bløde op for det. Det kan være, at de kan gå med til f.eks. to genstande på en aften. Hvis du så følger det, vil det være godt for jeres forhold, og du kan også få nogle af fordelene. Måske de kan køre dig hjem fra fest, og så får de også mulighed for at hjælpe dig, hvis noget går galt.
Du skriver, at du har det dårligt, og jeg går ud fra, at du henviser til dit dobbeltliv. Nogle gange kan et stort forbrug af alkohol, smøger og fester dog også handle om, at man faktisk ikke har det så godt. Så bliver alkoholen en måde at glemme det dårlige på. Det er ikke sikkert, at det er sådan for dig, men hvis det er, vil jeg råde dig til at snakke med nogen om dine problemer, så du kan få det bedre, også når du ikke drikker.
Venlig hilsen
Luna