Det synd

brevkassespørgsmål

Det synd

brevkassespørgsmål af
Malika
15 år
Oprettet 6 år 4 måneder siden

Hej jeg skriver forde min plejeblillebror ikke har fortalt sandheden han rigtig klog går i folkeskole han er jernskadet heldigvis ikke volsom men det betyder det svært få venner og han har fortalt idag de andre gør grin med ham og kalder ham en masse han ser normal ud og som heg skrev han fejler ikke noget op i hovdet ud over nogen ting kan han ikke forstå hvor når nok er nok og han bliver hurtig i tivl om han gjort noget forkert Hvist nogen siger noget han ikke helt forstår han er dygtig i skolen men alder s mæssig lidt bagud da han gerne vil lege med 1-2 klasser han selv bliver 10 på torsdag og dem fra hans venner leger med 3-4 klasse han altid glad så svært at vide han bliv mobbe og problemt er han ikke selv forstår der noget galt med han er bagud og svært ved lege det hans venner leger syntes det synd for han hygger sig med de andre børn og de har det sjovt sammen men de bliver os ældre bliver han nogen sinde os ældre ?? Alså udvikling alders svarene

Svar:

Kære Malika.

Tak, fordi du skriver! Jeg kan godt forstå, du går rundt med en masse spørgsmål og bekymringer om din plejelillebror. Det er altid utrolig svært at se nogen, vi elsker, gå igennem svære ting, som for eksempel mobning. Jeg er lidt usikker på, hvordan jeg skal forstå din besked, da du skriver noget med, at han ikke har fortalt sandheden, og at det er svært at vide (om?) han bliver mobbet, fordi han altid er så glad. Jeg er virkelig ked af at høre, at han bliver drillet, hvis det er det du skriver. Det er slet ikke i orden, for han er sød og god, præcis som han er. Ingen fortjener at blive mobbet, og det kan gøre en rigtig ked af det at blive mobbet eller se nogen blive mobbet. Det bedste man kan gøre er nok at støtte personen og fortælle det til nogle voksne, så de kan hjælpe. Selvom det måske kan virke "mærkeligt", at din plejelillebror leger med nogle, der er yngre end ham selv, så er det vigtigste jo, at han er glad. Så hvis han leger bedst med dem og har det godt med dem, så er det måske ikke så vigtigt, hvor gamle de er.

Du skriver noget om, at hans venner jo bliver ældre, og om din plejebror vil blive ældre mentalt også. Det kan jeg sagtens forstå, at du tænker over. Det er svært for mig at sige noget om, da jeg ikke ved nok om din plejebror. Du skriver, at han er hjerneskadet, derfor går jeg ud fra, at han er blevet udredet (altså undersøgt af psykologer og læger og sådan noget). Jeg tænker derfor også, at dine plejeforældre måske ved lidt mere om, hvordan I kan forvente, at han udvikler sig. De har helt sikkert snakket en masse med læger/psykologer og så videre, så jeg synes bestemt, du godt kan prøve at spørge dem om det.

Når man har at gøre med børn, der er hjerneskadede, eller fejler noget, der gør, de er bagud i udviklingen, så snakker man ofte om alder, ligesom du også gør. Man prøver at bedømme hvilket alderstrin, de ligesom er på. For eksempel at din plejelillebror måske bliver bedømt til mentalt at være 4-5 år yngre end han er fysisk. Men der er faktisk mange, der mener, at man slet ikke behøver forsøge at bedømme hvilken alder, de passer til udviklingsmæssigt. Det er fordi, at selvom børn som din plejelillebror er bagud med nogle ting, så kan de være helt "almindelige" eller endda foran på nogle andre ting. Så selvom din plejelillebror bliver bedømt til at være yngre, så er han måske foran eller normal på nogle områder, ligesom du også skriver med at han er klog og sådan, men har lidt svært ved at forstå, om han gør noget forkert. Fordi at han så er normal med nogle ting, men bagud på nogle andre, kan det være rigtig svært at bedømme hans udviklingsmæssige alder. Så måske er det faktisk bedre bare at lade vær! Så kan det måske også blive lettere at fokusere på de ting, han er god til, fremfor de ting han er bagud med. Det er heller ikke sikkert, at han bliver aldersvarende med de ting, han er bagud med, men derfor kan han jo sagtens udvikle sig en hel masse alligevel. Måske man bare ikke skal sammenligne hans udvikling med andre børns udvikling, måske han bare har sin helt egen udvikling.

Ligegyldig hvad, så er det vigtigste, at din plejelillebror er glad og ved, at han er god nok som han er. Det virker som om, du holder rigtig meget af ham, og det er bare så godt. Du gør det rigtig godt, som storesøster, synes jeg.

Jeg håber, du kan bruge mit svar, du er altid velkommen til at skrive igen eller besøge vores chats!

Sophie

SophieBs billede
Sophie fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål