Det svir når jeg tisser
brevkassespørgsmål af
Simon
12 år
Når jeg tisser sviger det.
Det har det gjort i lang lang tid men har aldrig rigtigt gjort noget ved det.
Jeg har ingen andre symptomer og har heller aldrig haft sex.
Onanere dog nogen gange《hved ikke rigtigt om det påvirker noget men nu hved i det》
Ville bare vide om det var noget jeg skulle gå til lægen med?

Svar:
Kære Simon
Tak for dit spørgsmål.
Det er bestemt ikke meningen, at det skal svie, når man tisser. Den mest almindelige grund er blærebetændelse. Altså når der er nogle bakterier i urinen og blæren, som giver betændelse. Blærebetændelse er meget meget almindeligt, men det er for det meste piger og kvinder, der får blærebetændelse, fordi deres urinrør er kortere end drenges, og derfor er det nemmere for bakterierne at kravle op og sætte sig i blæren. Men drenge kan nu også sagtens få blærebetændelse, og jeg synes bestemt, du skal undersøges for det.
Det er heldigvis meget nemt at undersøge for blærebetændelse. Du skal bare tisse i en plastikkop, så vil lægen eller sygeplejersken stikke en lille strimmel papir ned i urinen, og med det samme får man svar på, om der er blærebetændelse.
Blærebetændelse behandles med penicillin, altså nogle piller du skal tage i nogle dage. Derudover skal du huske at få masser at drikke, så din blære kan blive skyllet godt igennem.
Hvis du ikke har blærebetændelse, så vil din læge nok gerne undersøge dig og se, om der er noget rødme på tissemanden omkring urinrøret. Måske er det i stedet en svampeinfektion, der får det til at svie, når du tisser.
Kønssygdomme som for eksempel klamydia kan også give svie ved vandladning. Men da du ikke har været seksuelt aktiv, så er det jo ikke årsagen.
Onani har ikke noget med sagen at gøre. Men man skal huske at have en god hygiejne, det vil sige gå i bad hver eller hveranden dag og vaske sig for neden. Men du skal ikke bruge sæbe, det udtørrer slimhinderne og så kan det også være med til at give svie når man tisser.
Jeg håber, du kan bruge svaret.
Mvh Anne