Det gør mig skør!
brevkassespørgsmål af
Illutionen.
13 år
Hver dag sidder jeg alene og tænker på alle de ting jeg kunne gøre bedre og gøre om. Jeg tænker på de ting der har gjort min dag værre.
Jeg lever mit liv uden for min krop. Hver gang jeg tænker spørger jeg altid mig selv om hvorfor de ting dukker op. Det er ikke mig du møder når taler med hende. Det er en illusion af det menneske der bor inden i mig. Der sidder nemlig en lille person inde i mig som hele tiden stopper mine tanker. Den lille person begrænser mig og udvider mig på samme tid. Personen belærer mig med de ting jeg skal gøre bedre hele tiden. Den gør mig bange. Den skriger til at jeg skal stoppe. Den taler til mig. Med stemme som ikke engang jeg kan høre men kun mærke. Den diagnosticerer mig med ting som gør mig i tvivl. Nogle gange styrer den mig. Andre gange sidder den og dikterer mig rundt. Den tænker for mig og overbeviser mig med at den ikke eksisterer. Den laver tricks med mig. For eksempel nu styrer den mig og siger til mig at jeg er skør og tror at der ikke bor nogle inde i mig.
Så måske er dette illusionen af mig der skriver eller også er det den skøre ikke raske pige der skriver – Hvem ved? Jeg ved ikke om den eksisterer jeg ved kun at den langsomt for mig til at føle mig som en anden person. En forvirret person som kun ved hvad den lille person ville have sig til at vide.
Bare at jeg kendte nogle som jeg kunne snakke om det med... Det gør syg og forvirret! Hjælp!

Svar:
Kære dig,
Tanker er noget kompliceret noget, og det kan være meget skræmmende at opleve en følelse af, at ens egne tanker er ude af ens kontrol - for eksempel som om, der sidder én og styrer dem for én. Sender nogle bestemte tanker afsted, kommanderer med én, hvisker en masse ting til én, som man kan være bange for. Tankerne flyver afsted i retninger, man egentlig ikke ønsker dem, men de er svære at stoppe igen. I din alder er man godt igang med at lære sig selv at kende, udvikle sig - både hjernemæssigt men også i forhold til identitet og forståelsen for, hvem man selv er. Det kan godt være en virkelig svær proces, og man kan nærmest føle sig splittet, som om man var flere personer. For mange går det over igen, man falder til ro og finder sig til rette i, hvem man er. Samtidig lærer man også at kontrollere og håndtere sine mere spontane tanker bedre.
Der er nogle ting i det, du skriver, som lyder helt normalt, og så samtidig er der nogle ting, der lyder virkelig ubehagelige. Jeg kan ikke fortælle dig, hvad det er der sker eller hvorfor, men det er der helt sikkert andre der kan. Jeg tror, det kunne være rigtig rart for dig at snakke med en psykolog - både for at du kan få lov at snakke om alt det her, få tankerne sagt højt, men også fordi at psykologen kan hjælpe dig med at lære, hvordan du bedst håndterer de her tanker.
Første skridt mod at komme til en psykolog er at snakke med dine forældre, så de kan hjælpe dig med at finde en god psykolog - enten gennem din læge eller selv. Uanset, er det en rigtig god idé at snakke med nogen, du er tryg ved om, hvordan du har det, så de kan hjælpe dig. Hvis du har brug for snakke lidt mere anonymt om det først, kan du kigge lidt nærmere her og du er også mere end velkommen i vores chat til en snak.
Jeg håber, du får det bedre snart!
Sophie