Det går stærkt - Forvirrende
brevkassespørgsmål af
Pil
21 år
Kære Cyberhus
Jeg står i en både mærkelig og dum situation, og ved ikke hvad jeg skal gøre. Jeg er for et par måneder siden kommet ud af et forhold med en kollega. Vi var sammen i et halvt års tid. Jeg savner hende stadig, men er kommet frem til at det var godt det sluttede da hun ikke var god for eller mod mig i slutningen af vores forhold. Jeg har fundet ud af, at man skal tænke sig rigtig godt om inden man dater og kommer sammen med en kollega, da det efterfølgende når/hvis forholdet slutter kan give store problemer. Jeg har nu fundet ud af, at en anden kollega har et godt øje til mig. Vi snakker godt sammen og ses også i fritiden (Som venner vel og mærket). Hun er rigtig sød og jeg er også tiltrukket af hende, men ved ikke om jeg kan se hende som en kæreste.. Vi var i byen sammen for nogle uger siden. Vi fik begge noget at drikke og vi ender med at kysse og flette fingre aftenen igennem. Vi har ikke haft sex, hvilket nok også er godt nok. Et par dage efter aftaler vi at mødes og tale om det. Fortæller hende at jeg synes hun er sød og at jeg ikke vil afvise at det kan udvikle sig, men at jeg ikke er klar til det endnu pga. bruddet med min eks. Hun vil heller ikke afvise noget og vi aftaler at vi må se hvad tiden bringer. Problemet er at jeg ikke ved hvad jeg føler i øjeblikket. Mine tanker og følelser flyver rundt og det hele smelter sammen i hovedet på mig. Jeg er generelt ikke så god til det med piger og derfor er det også meget overvældende for mig at have 2 bejlere i løbet af så kort tid. Jeg bliver glad og får energi af at være sammen med hende, men jeg kan ikke mærke det i maven som jeg har kunne med andre piger. Det skal siges at jeg meget sjældent bliver rigtig forelsket og at det kun er sket 2 gange i mit liv. Jeg tager dog alligevel mig selv i at tænke på hende flere gange om dagen. Efter at jeg har tænkt over tingene vil jeg egentlig gerne se om det kunne udvikle sig til mere, men tror at mine dårlige erfaringer med tidligere forhold og det at vi er kolleger holder mig tilbage. Jeg føler at jeg den her gang har et valg, hvilket jeg ikke havde med min eks da jeg var smask forelsket og det gør en 100% blind. Jeg vil ikke ødelægge vores venskab, kollegaskab og vores forhold som det er i øjeblikket, men man bliver vel også nødt til at tage nogle chancer i livet? Det kan jo muligvis udvikle sig til noget rigtig godt og holdbart, og det er jo også dumt at smide det væk hvis det er tilfældet. Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre og hele situationen er rigitg hård følelsesmæssigt. Jeg kan ikke følge mit hjerte da jeg ikke aner hvor det vil henad... Har i nogle gode råd til en forvirret fyr med dårlige erfaringer?

Svar:
Kære Pil,
Det lyder ikke som nogen nem situation du står i, så jeg kan godt forstå du er forvirret. Og jeg tror, at du rammer årsagen til din forvirring spot on, i din overskrift: "Det går stærkt..". Jeg tror nemlig, at det du mærker lige nu, er at det hele går meget hurtigt, og du - og ikke mindst dit hjerte og din hjerne - derfor har svært ved at følge med.
Når man for nylig er kommet ud af et forhold, og man begynder at mærke en interesse fra og for en anden person, kan det føles meget mærkeligt. Det kan føles mærkeligt, fordi man måske egentlig ikke helt føler, at man er færdig med at bearbejde det tidligere forhold, men alligevel mærker man, at ens hjerte og hjerne begynder at orientere sig mod andre. Det lyder som om det godt kunne være det du oplever lige nu. Og hvad gør man så?
Selvom det kan lyde tamt, så tror jeg, at det bedste du kan gøre er at give dig selv og dine tanker og følelser tid. Og samtidig gøre det, som føles rigtig for dig i nuet. Du er selv inde på, at man skal tage nogle chancer i livet, og det er jeg enig med dig i. Så længe du har dig selv med i de chancer du tager, og sørger for at lytte til dig selv. For nogle gange, når man ikke helt ved hvad man egentlig føler og mener, så kan det hjælpe at prøve at springe ud i noget. For på den måde kan man bedre mærke, hvor ens grænser går, og hvad der føles godt og rart. Jeg tror det vil være en hjælp for dig at prøve dig frem på den måde, fordi det kan hjælpe dig til at mærke, hvad det er du gerne vil.
Når man er kommet ud af et forhold kan nogle have en opfattelse af, at der skal gå en vis rum tid, før det er i orden at begynde at interessere sig for andre. Men i virkeligheden kan man ikke sætte tal på den slags. For der er rigtig mange faktorer, der spiller ind. Det er dels et spørgsmål om personlige præferencer og personligt temperament, men det kan også have noget med varigheden og sundheden af forholdet at gøre, noget med bruddets karakter (skiltes man som venner eller uvenner) at gøre og noget med årsagen til bruddet at gøre. Derfor findes der heller ikke en formel for, hvornår det er okay at begynde at interessere sig for andre igen. Hvis tidsperspektivet er noget af det, der fylder for dig, tænker jeg, at hvis du har det godt med det, og hvis du og din eks er gode venner, kan jeg ikke se noget problem i, at du begynder at se en anden.
Dog er du selv inde på, at det kan blive problematisk, at man har datet en kollega, hvis forholdet ikke holder, da det kan give nogle akavede situationer på arbejdspladsen, og også kan gå ud over evnen til at samarbejde. Hvis det er det, der er din primære bekymring, tænker jeg, at vi er tilbage ved det første råd, og ved det I også selv er kommet frem til: giv det tid, og se hvad fremtiden bringer. Måske bliver det noget stort og smukt, som holder i mange år, måske bliver det en kort flirt, som der aldrig bliver til mere, og måske bliver det noget midt i mellem. Pointen er, at ingen kan sige noget om det. Som jeg ser det har du derfor to valg: Enten kan du lukke den ned nu, og så aldrig finde ud af, om det kunne være blevet til noget. Eller også skal du give dig selv lov til at turde springe ud i det, og turde at prøve at gå med en spirende mavefornemmelse, og se hvor det bærer hen.
Jeg håber mit svar kan hjælpe dig lidt på vej, og jeg ønsker dig al mulig held og lykke!
Mange hilsner,
Siv