den er lille
brevkassespørgsmål af
Oliver
13 år
Jeg har lagt mærke til i idræt at min penis er maget mindre end de andres, de mobber mig og jeg syntes ik det er sjovt, er det unormalt?:(

Svar:
Hey Oliver
Penisser kommer i alle mulige forskellige former og størrelser, og det er helt almindeligt at der kan være stor forskel på størrelsen. Særligt når man er på din alder, hvor dig og dine kammerater kan være meget forskellige steder i jeres udvikling. Nogle er nok lidt længere i puberteten, og derfor er deres penis, måske også vokset mere end din. Vi vokser og udvikler os forskelligt, og pludselig kan det gå hurtigt for dig. Så jeg tænker du kan være helt rolig omkring det med selve størrelsen. Giv det tid, så skal det nok ændre sig.
Noget helt andet er det her med at de andre mobber dig. Det er ikke okay.  Jeg tænker mange kender til det her med at de første der udvikler sig kan bive udsat for drillerier, og det samme kan ske for dem der udviklet sig som de sidste. Det handler i bund og grund om at de fleste er vildt usikre på sig selv, når kroppen begynder at ændre sig, og samtidig er vi ret nysgerrige på hvordan alle andre ser ud. Og så bliver det let til drillerier, når nogen ser anderledes ud end de fleste.
Med tiden er jeg ret sikker på det stopper af sig selv, for du skal nok også komme med og udvikle dig, og så er det ikke helt så sjovt at kigge. Samtidig kunne det være at det var noget I kunne snakke om i klassen. Er du mon den eneste der har det sådan her? Fra nu og de næste par år, kommer I alle sammen til at udvikle jer, og ændre jeres kroppe helt vildt. Så det at have en snak i klassen, om at det bare ikke er fedt at blive grint af, men at man lige er gode kammerater, og passer på hinanden i stedet, kunne måske være god at have.
Det kunne være jeres idrætslærer der lige tog sådan en snak med jer. Du kunne måske spørge din lærer? Du behøver ikke sige at det er dig det handler om, men måske bare sige, at der nogle gange er nogen der griner og driller, og at du synes det kunne være godt hvis jeres lærer ville snakke med hele klassen om hvad der er god stil i omklædningsrummet, uden at det skal handle om dig og din situation. Måske kunne sådan en snak betyde at der blev lidt færre der griner, for det kan jeg virkelig godt forstå du ikke bryder dig om.
Mange hilsner
Lasse