Dårligt nytår

brevkassespørgsmål

Dårligt nytår

brevkassespørgsmål af
Tobias
17 år
Oprettet 6 år 2 måneder siden

Hejsa navnet er Tobias er 17 år. Vil gerne ønske jer et godt nytår selvom det er et dårligt nytår for mig. Grunden til det er det er noget der skete til nytårsfesten som jeg har det rigtig svært med. Det har noget med min kæreste og gøre C og vi har været sammen ja snart 2 år nu. Hun er biseksuel og men hun havde aldrig prøvet og være sammen med en pige på den frække måde. Min lillesøster E fandt osse ud af hun var til piger og her i sommers fandt vi ud af hun havde været sammen med en pige på "den måde" og så begyndte min kæreste og få lidt et crush på hende. Ved godt det lyder mærkeligt men det er fordi hun elsker jo mig og vi minder om hinanden og så vil hun så gerne prøve det. Anyway så snakkede jeg med min søster om det og hun havde osse et crush på C. Snakkede meget om det men min kæreste og vi lavede en aftale om at hun gerne måtte prøve det og ja havde det egentlig 100% fint med min kæreste skulle være sammen med en anden, der er ingen jalousi imellem os. Så da jeg holdt nytårsfest i går så blev de fulde og gik ind på E's værelse og de var væk i flere timer men jeg festede bare og lod dem hygge sig. Men da C kom ud skulle hun lige snakke med mig og så ville hun "lige sige" at hun havde haft sex med R, det er hendes bedste venindes kæreste. Okay tænker jeg så bare, hvorfor det??? Da de gik ind på værelset så var S altså min kærestes bedste veninde og R allerede i gang men de sagde der var plads. Så da C og E hyggede sig besluttede han åbenbart og blande sig og havde sex med dem. Hun siger hun meget hellere ville have det havde været mig men det går jo ikke men min søster osv. synes det lyder som en dårlig undskyldning, hun får det til og lyde som det hele bare skete af sig selv, men jeg synes det virker som utroskab men det mener hun ikke for jeg havde givet hende lov og kan godt være jeg ikke havde sagt der ikke måtte være en fyr med men regnede kun med det var hende og en pige. Har været ude og købe fortrydelses pille til både min søster og C nu for de brugte selvfølgelig heller ikke kondom. Hun siger hun måske ikke tænkte sig om fordi hun var fuld men hun ikke fortryder noget fordi det var godt men hun lover ikke og gøre det igen uden og have fået lov. Men er ret bange for hun møder jo tit R når hun er sammen med S. Lige nu ved jeg ikke om jeg skal være sur på hende eller om hun ikke kan gøre for det? Og synes det er svært og vide om det bare var noget hun ville afprøve eller om hun har tænkt sig og gøre det igen. Hjælp tak!

Svar:

Kære Tobias.

Det lyder til, at det har været et ret vildt nytår for dig, og jeg kan godt forstå, at du er i tvivl om, hvordan du skal håndtere hele situationen med din kæreste, så jeg håber, at du kan bruge mine tanker om det hele. Jeg har redigeret lidt i dit spørgsmål for at være sikker på, at det ikke er genkendeligt for andre.

Jeg kan godt forstå, at du synes det er en svær situation, du står i. Både fordi du ikke sagde ok til, at din kæreste måtte være sammen med en anden fyr, fordi du ikke ved, om det er et behov, hun har for at gøre igen, og fordi det ikke lyder som om, at din kæreste helt forstår din utilfredshed over det, og at du faktisk er såret over, at hun var sammen med en anden fyr. Det er aldrig rart, når man ikke bliver mødt i sine tanker og følelser om noget, der fylder meget for en selv, og det bliver endnu mere ubehageligt, når det er ens kæreste, der ikke forstår en. Jeg kan desværre ikke sige, om det hun gjorde til festen er rigtigt eller forkert, om du skal være sur på hende, eller om hun ikke kan gøre for det. Selvom det nok ikke er det svar, som du gerne vil høre, så er det op til dig selv at mærke efter, hvordan du har det med det, for i sidste ende er det det, som betyder noget og er vigtigt. Og det lyder til, at du har en følelse af, at det der skete til festen ikke er noget, som du har det særlig godt med, og det tænker jeg er vigtigt at lytte til. For selvom din kæreste og dig havde snakket om, at hun gerne måtte være sammen med din søster, så virker det på dig som om, at du ikke mente, at hun kunne være sammen med hvem som helst, men kun søsteren, hvorimod hun måske mere opfattede det som, at hun måtte være sammen med en anden. Derfor giver det god mening, hvis du har en følelse af, at hun har været dig utro og har svigtet dig, og det er ikke en følelse, der er særlig rar at have.

Selvom din kæreste og dig har haft en snak om nytårsfesten, så lyder det til, at det stadig er noget, der fylder meget for dig, og derfor tænker jeg, at det er nødvendigt, at din kæreste og dig sætter jer ned og tager en snak om det, der skete, og hvordan du har det med det, og om du kan tilgive hende. Ved at tage snakken igen, kan du måske blive klogere på, hvad du tænker om det hele. Husk at lytte til dig selv og dine følelser i det, for selvom hun måske kan retfærdiggøre det hun gjorde, så er det vigtige bare, hvordan du har det med det - uanset hvad I aftalte eller ej. Og måske vil det være en god idé at fortælle hende, hvordan det sårer dig, at hun ikke forstår dig i det her, og bruger dårlige undskyldninger. Det er vigtigt, at man anerkender hinandens tanker og oplevelser selvom man måske ikke er helt enig, og det gælder særligt når det omhandler en så svær situation som denne, hvor hun har været sammen med andre. Så jeg tror, at det vil være en god idé at have en snak om festen igen, og ud fra det, må du nok finde ud af, om du kan leve med, at hun var sammen med R.

Hvis du kan tilgive hende for det, så tænker jeg, at det også vil være en god idé at tage en snak om, hvordan jeres forhold skal være fremadrettet. Det lyder til, at du er lidt bekymret for, om hun har et behov for at være sammen med andre igen, hvilket jeg godt kan forstå, når hun fortæller dig, at hun ikke fortryder det der skete. Alle forhold er forskellige, og i nogen forhold har man en aftale om, at man gerne må være sammen med andre. Men det er noget, som er meget vigtigt, at man har en klar aftale om for at undgå, at der er en i forholdet, der bliver såret. Og der er det vigtigt, at du overvejer med dig selv, hvad du kan være med til. Kan du acceptere, at din kæreste er sammen med andre, selvom det måske kun er piger, eller vil du få det for svært med det på sigt? Der er ikke noget, der er rigtigt eller forkert, det vigtige er bare, at I begge er enige om det og begge kan have det fint med det. Så.. en snak om fremtiden for jeres forhold vil være rigtig godt at have - i hvert fald hvis du først og fremmest accepterer og tilgiver din kæreste for det, hun gjorde nytårsaften.

Du fortæller også, at du er lidt bange for, når hun møder R. Det kunne lyde til, at du er bekymret for, om der kunne komme til at ske noget mellem dem? I så fald tænker jeg, at det er en hel forståelig bekymring at have. De fleste ville nok ikke have det super godt, hvis deres kæreste skulle være sammen med en, som de havde haft sex med, og særligt hvis det er noget, der er sket, mens man var kærester. Så det bedste du kan gøre i den situation er nok at fortælle din kæreste om din bekymring, og hvordan du har det med at de ses, og så finde ud af med dig selv, om du stoler på hende og har tillid til, at hun ikke er sammen med ham. For du kan nok ikke forhindre hende i at se R. Derudover så studsede jeg lige over R's alder og din lillesøsters alder, for din lillesøster er faktisk under den seksuelle lavalder, og derfor er det ikke i orden af R at have haft sex med hende - selvom hun gerne ville. Nu ved jeg ikke, hvordan din søsters forhold er til R, men ellers tænker jeg, at det kunne være en rigtig god idé at have en snak med din søster om R, og at det ikke er en god idé for hende at være sammen med ham, fordi det faktisk ikke er lovligt, hvis de har sex.

Jeg håber, at du kan bruge mine tanker om den svære situation, du står i nu. Jeg håber, at din kæreste og dig kan have en god snak om det hele, og kan finde en løsning på, hvordan jeres forhold skal være fremadrettet. Og så håber jeg, at det nye år bliver lidt bedre for dig end starten på det. Husk at du altid er velkommen til at skrive til os igen, enten her i brevkassen eller i vores chat.

Mange hilsner Pernille

PernilleBs billede
Pernille fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål