stop det!
brevkassespørgsmål af
Anonym
18 år
Når en af jeres rådgivere "niels- christian" skriver svar, så skriver han altid "hej med dig". Vi er 4 piger der har læst en del i brevkassen i forbindelse med en skole opgave.
Vi synes, at det signalerer, at man tiltaler et barn, på en nedladende måde, at skrive "hej med dig". Og vi synes, at det er forkert.

Svar:
Hej
Fedt at I bruger vores bevkasse til et projekt, og super fedt at I tager jer tid til lige at give noget feedback på vores arbejde. Det tager vi altid imod med åbne arme.
Ja, det er jo så mig der er den "skyldige", og jeg kan godt følge jeres kritik. Jeg kan dog garantere at det på ingen måde er nedladende ment.
I skriver at jeg altid starter mine svar sådan. Det er ikke helt rigtigt. Hvis den unge bruger et navn, skriver jeg tit Hej xxx. Nogle gange skriver jeg Hej du og andre gange Kære du. Ind imellem starter jeg også bare ud med Hej.
Hvordan jeg starter afhænger i høj grad af den unges henvendelse og nok også det "humør" jeg selv lige er i.
Et spørgsmål fra en ung, der meget tydeligt er ked af det, starter jeg måske ud med Kære du, fordi jeg på den måde forsøger at starte ud med et "lille kram" mellem linjerne.
I bund og grund er det egentlig sådan jeg prøver at starte ud, og også generelt at skrive mine svar. Ved at forestille mig hvordan jeg ville starte en snak med den unge, hvis vi stod overfor hinanden.
Og Hej med dig, er ikke en usædvanlig måde at sige velkommen, eller starte en snak, for mig. Det gælder både når jeg taler med børn, unge og voksne. Derfor er det også meget naturligt for mig at bruge samme vending i brevkassen.
Vi vil rigtig gerne have at de unge der skriver spørgsmål, kan mærke at der er ægte voksne bag svarene. Derfor er det også vigtigt for os at alle rådgivere, skriver på den måde der føles naturligt og oprigtigt, for rådgiveren. Indenfor en hvis grænse selvfølgelig...det er ikke okay at skrive hvad som helst :)
I den fysiske verden er det lidt lettere, fordi den måde man siger velkommen, bliver fulgt op af et ansigtsudtryk og en handling, (eksempelvis et håndtryk eller et kram) der gør det tydeligt, at man ikke taler ned eller er nedladende.
Jeg er sikker på at nogle unge synes Kære du er "for meget", ligesom I altså synes Hej med dig virker nedladende. Det er desværre nok bare et vilkår. At det er let at blive misforstået på skrift.
Derfor kunne det også være rigtig interessant at høre jeres bud på en god start på et brevkassesvar? Jeg, og også alle andre rådgivere i Cyberhus, er altid parate til at lære nyt og blive bedre. Så hvis I nu havde nogle gode forslag til hvad man ellers kunne skrive, vil jeg godt garantere, at jeg gerne vil udskifte nogle af mine Hej med dig-indledningen.
I kan jo bare smide jeres bud i et nyt spørgsmål i brevkassen.
Bedste hilsner
Niels-Christian