Inden du selv stiller et spørgsmål

Tandlægebrevkassen svarer kun på udvalgte spørgsmål

OBS: Tandlægebrevkassen modtager så mange spørgsmål, at vi ikke kan give alle svar. Du kan derfor ikke være sikker på at få svar, hvis du stiller et spørgsmål til tandlægen.

For at så mange som muligt alligevel kan få hjælp, har vi fundet frem til de spørgsmål vi oftest modtager omkring tænder, og samlet dem i en oversigt, som du kan finde her

Bøjle

brevkassespørgsmål

Bøjle

brevkassespørgsmål af
Sille
14 år
Oprettet 5 år 6 måneder siden

Hej, jeg er en pige på 14 år som rigtig gerne vil have bøjle på, da jeg har meget skæve fortænder og nogle andre uligeheder. Men min tandlæge siger at de er rigtig fine osv. Men det er de jo ikke!! Så hvordan kan jeg så få bøjle på? Skal jeg spørge en anden tandlæge eller? Jeg er nemlig ik sikker på mine forældre ville betale for der hvis vi selv skulle betale? Hvad koster det hvis vi selv skulle betale?

Svar:

Hej Sille

Tak for dit spørgsmål om skæve tænder.

I retningslinierne står der, at børne- og ungdomstandplejen kun skal tilbyde gratis tandretning, hvis du kan tage skade af din tandstilling som voksen. Derfor har man tandretningsspecialister, der vurderer børns og unges tandstilling. Og derfor kan det godt være, at selv om dine tænder er skæve, så vurderer tandlægen, at de ikke er skæve på en måde, så du kan tage skade af dem. Og der tæller det kun lidt, at du er ked af, hvordan dine tænder ser ud, desværre for dig.

Men det betyder jo ikke, at du skal give op med det samme.

Så jeg vil foreslå dig først og fremmest at snakke med dine forældre om, hvordan du har det med dine tænder. Hvis de vil hjælpe dig, så skal I booke en tid til en samtale hos din kommunes bøjlespecialist. Din almindelige tandklinik kan hjælpe dig med at finde ud af det. Du skal være indstillet på, at skæve tænder nok ikke kan rettes med andet end togskinner - og sandsynligvis i begge kæber. Og at det kan tage op til 2 år. Plus efterbøjler. Så det er meget behandling, du siger ja til - hvis du siger ja. Hvis du skal på efterskole næste år kan det blive næsten helt umuligt at komme til tandretningskontroller hver måned - har du tænkt på det?

Du skal kunne fortælle specialisten hvad det er, der er problemet med dine tænder og at du rigtig gerne vil have dem rettet. Og specialisten skal så vurdere din tandstilling igen. Måske har noget ændret sig siden sidst, så vurderingen falder anderledes ud. Måske gør det en forskel, at du har dine forældre med.

Specialisten bør kunne forklare dig om du kan få tilbud om behandling - eller om du ikke kan. Og helst med nogle flere ord end blot "de er fine". Hvis specialisten vil give dig et tilbud, bør du spørge hvilken slags behandling det er, hvor lang tid, hvornår det kan starte osv.

Hvis specialisten ikke vil give dig et tilbud, kan du bede om at få forklaring på hvorfor. Og få en forklaring på, hvilken slags behandling, der kan være den rigtige. Og specialisten kan hjælpe dig med at finde en privat specialist - og måske også fortælle dig, hvor meget en behandling koster. Normalt koster en togskinnebehandling 25-35.000.

Hvis du bor i nærheden af Aarhus eller København kan specialisten henvise dig til behandling på een af tandlægeskolerne. Det er noget billigere - men du skal selv sørge for transporten.

Tænk dig godt om og brug dine forældre til at snakke tingene igennem efter mødet med specialisten.

Held og lykk emed at finde ud af det.

Niels, tandlæge

nielshansens billede
Niels fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål