Burde jeg tage en fortrydelsespille?

brevkassespørgsmål

Burde jeg tage en fortrydelsespille?

brevkassespørgsmål af
Trille
15 år
Oprettet 5 år 1 måned siden

Jeg havde sex for første gang og det gik ikke som planlagt. Jeg er ikke på p-piller eller andet, så det eneste til at beskytte var et kondom. I sidste ende kom ingen af os, fordi jeg var for stram og vi stoppede den bare der. Han havde åbenbart taget kondomet af på et tidspunkt under samlejet og nu er jeg i tvivl om, om der er en chance for graviditet.

Svar:

Kære Trille

Øv, hvor er det ærgerligt at din første oplevelse med sex ikke gik som planlagt. Ligesom så meget andet, så kræver sex øvelse, og jeg tror rigtig mange har oplevet noget lignende, så jeg håber ikke, du har mistet modet helt.

Det er rigtig godt at høre, du er opmærksom på at finde ud af om du kan være blevet gravid af, at han har taget kondomet af - det altid er rarest at være på den sikre side. Jeg kan desværre ikke give dig noget helt klart svar på, om du kan være blevet gravid eller ej, da der er flere ting, der kan spille ind.

Drenge udskiller noget, der hedder præsperm og i det findes der sædceller. Det betyder, at selvom drengen, du var sammen med, ikke kom oppe i dig, så kan der være en risiko for, at noget af hans præsperm er kommet op i dig, og derfor er der en risiko for graviditet. Det er dog på ingen måde sikkert, at du er gravid, da det også afhænger af, hvornår du har din ægløsning. Det kan være svært at regne ud, hvornår ens ægløsning finder sted, og derfor kan det være en fin mulighed for dig at tage en fortrydelsespille, for at forhindre graviditet.

Der findes forskellige former for nødpræventioner, som man kan tage for at forhindre graviditet efter ubeskyttet samleje. En af dem er fortrydelsespiller, og nogle fortrydelsespiller kan tages i helt op til 120 timer efter samlejet. Da jeg kan se, at der er nogle dage siden du skrever her i brevkassen, så vil jeg anbefale dig, at du går ind på det nærmeste apotekt, og fortæller dem om din situation, så de kan vejlede dig om, hvilken pille du skal tage. Du kan læse mere om de forskellige slags nødprævention her. Det er også vigtigt at være opmærksom på, at nødprævention ikke med sikkerhed kan forhindre en graviditet. Derfor kan det også være en god ide at tage en graviditetstest op mod din menstruation eller tage et smut forbi lægen, så du er helt sikker i din sag.

Som du sikkert ved, så er det super vigtigt at bruge kondom under hele samlejet, så man undgår uønsket graviditet og smitte af kønssygdomme.

Jeg håber du kan bruge mit svar og ønsker dig alt det bedste.

Varme hilsner

Maren

Marens billede
Maren fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål