Brænder når jeg tisser
brevkassespørgsmål af
Jesper
20 år
Hejsa.
Det er første gang jeg skriver her. Men jeg har et meget frustrerende problem jeg efterhånden har været alt for mange gange til læge med. Jeg har en forfærdelig brand når jeg tisser og har konstant trang til at gå på toilettet. Derudover stikker det konstant og det bliver nogle gange rødt og klør. Udover det er det som at min læge ikke lader til at tage mig seriøs for først satte han mig på svampecreme som ikke hjalp (5 gange den samme efter måneders mellemrum). Dernæst da det ikke hjalp sagde han "Det er helt normalt at have det sådan". Men tror ikke ligefrem at en normal dreng har smerter hvergang han skal på toilettet... Har faktisk skiftet læge før hvor jeg havde samme problem og de sagde bare "Vi aner ikke hvad det er". De vil heller ikke give mig henvisning. Aner hverken hvad det kunne være eller hvad jeg skal gøre. Det går også udover erketioner så det er snart ikke helt sjovt mere. Skifter snart læge igen fra det nye år men stoler godt nok ikke mere på dem. Nogen ide om hvad det kan være eller hvad jeg kan gøre? Har kun læst noget om at det kan være blæren eller nyrene. Men kan ikke kaste mig ud i medicin uden recept som de ikke ville give mig.
Hilsen en anonym desperat dreng på 20 år

Svar:
Hej med dig.
Du har fuldstændig ret. Det er ikke normalt at det skal gøre ondt at tisse. På det du skriver tænker jeg umiddelbart blærebetændelse eller kønssygdom. Hvis du ikke har haft feber, så er blærebetændelse lidt mindre sandsynligt, men man kan godt have blærebetændelse uden at have feber, men nok ikke i flere måneder som det lyder til, at dine problemer har varet. Jeg ved ikke om du allerede er blevet undersøgt for blærebetændelse og kønssygdomme, men hvis du ikke er, så er det meget oplagt at få det undersøgt.
Jeg ved ikke helt hvorfor din læge ikke vil henvise dig, når nu de ikke selv kan finde ud af hvad det er, sådan synes jeg ikke det plejer at være. Hvis din egen læge ikke vil undersøge dig findes der i flere byer veneriske kliniker (det betyder klinik for kønssygdomme) hvor du kan kan komme uden en henvisning, du kan google det, og se om der er en i nærheden af dig. Det kan også være at det er noeget andet, så det er ikke sikkert at det er en kønssygdom der er problemet.
I hvert fald synes jeg du skal ses af nogen andre end din egen læge hvis ikke de kan finde ud af hvad det er, så hvis du ikke kan få en henvisning fra dem, kan en venerisk klinik være en mulighed og ellers din nye læge.
Jeg håber du kan bruge mit råd og finder ud af hvad det er, så du kan få den rette behandling.
Hilsen Lea