Brunt udflåd
brevkassespørgsmål af
Amalie
14 år
Hej, jeg er en 14 årig pige som for en uges tid siden, havde meget brunt udflåd. Normalt får jeg brunt udflåd lige før min menstruation, men den har jeg stadigvæk ikke fået. (Jeg har aldrig haft sex, så graviditet eller kønssygdomme er udelukkede)
Det var meget mørkebrunt, og jeg er begyndt at blive lidt bekymret. Min udflåd er normal igen, men jeg ville bare vide om jeg burde være bekymret.
Ekstra info: jeg har udflåd hver dag og går men trusse indlæg stort set hver dag. Jeg tænkte om det måske kunne være noget svamp, men jeg ved det ikke
(undskyld for de mange detaljer, men jeg føler at de er nødvendige)
Tak på forhånd

Svar:
Kære Amalie
Tak for din besked. Det er helt okay med de detaljerede informationer, for det gør, at jeg kan hjælpe dig på vej.
Jeg kan godt forstå, at du er lidt bekymret, er utryg ved situationen, fordi du oplever forandringer i din krop. Det er ikke er unormalt, at man har en ureglmæssig menstruationscyklus i teenageårene og derfor er det heller ikke unormalt, at din menstruation forsinket eller er udeblevet. Ens cyklus og menstruation er meget påvirkelig af hormonbalancen og det kan også være grunden til, at du har oplevet det brunlige udflåd.
Du skriver, at du normalt går med trusseindlæg pga. udflåd og er bekymret for, om du har svamp. Umiddelbart skulle det ikke give svamp at gå med trusseindlæg, så længe man sørger for at få dem skiftet, men hvis du er kymret for det, så kunne det være en rigtig god idé at ringe til lægen og få noget rådgivning omkring det. Han/hun har et større indblik i, hvad der sker med kroppen og kan give dig en mere grundig rådgivning på lige netop det, som du oplever. Lægen kan også rådgive dig bedre end jeg kan, hvis han eller hun synes, at der er en grund til, at det skal undersøges. Hvad tænker du om at ringe til lægen?
Selv tak. Jeg håber, at du kan bruge mit svar.
Med venlig hilsen
Malou