Blodårer
brevkassespørgsmål af
Anonym
18 år
Hej cyberhus. Har lagt mærke til at jeg har meget synlige blodårer på brysterne, selv på det mørke område hvor mine nipples er. Er det normalt??

Svar:
Hej Anonym
Synlige blodårer er ganske almindeligt, og noget man ser hos mange, og de kan være over hele kroppen.
Synlige blodårer kan være en udtryk for at man ikke har så meget fedt i underhuden, hvilket gør at årerne bliver tydeligere. Det kan jo være en god ting, og noget man ofte ser hos elite atleter og andre som er i god form. Det kan også ses hos undervægtige mennesker. F.eks mennesker med en spiseforstyrrelse og så er det selvfølgelig ikke et tegn på sundhed.
Blodårer der pludselig bliver synlige skal man også være opmærksomme på, da de kan skyldes karsprængning eller begyndende åreknuder.  Noget man oftere vil se jo ældre man bliver. Man ser det hos mange som er 50+.
Mange hilsner Sander