Bliver jeg højere?
brevkassespørgsmål af
Mig
18 år
Hej Cyberhus. Jeg er en dreng på 18 og jeg er ikke specielt høj (176-177cm uden sko). Min mor er 1.75 m. høj og min far er 1.82 m. høj, men jeg er først lige her for nyligt vokset min mor over hovedet. Jeg gik meget sent i puberteten, dvs. at min stemme først gik i overgang som 16.5 årig og jeg begyndte først at vokse på efterskole forrige år. Jeg har altid vokset meget langsomt og har altid været den mindste blandt gutterne indtil her for 1 års tid siden. Har selvfølgelig snakket utroligt meget med mine forældre i en længere periode, specielt min far omkring det og hvordan han og min mor voksede. Min mor voksede sin mor over hovedet som 14-årig og hendes brødre er også ret høje og voksede lidt sent. Min far kan dog ikke huske helt præcist hvornår at han voksede sine forældre over hovedet, men han (og mine bedsteforældre) siger at han begyndte også først at vokse på efterskole. Jeg får hele tiden at vide af mine venner og bekendte at jeg på ingen måde kan vokse mere, da jeg er fyldt 18 år og de også selv er stoppet helt med at vokse. Min far siger dog at han voksede helt til at han var 21 år, men jeg vokser bare utroligt langsomt og er derfor også lidt skeptisk omkring om jeg er ved at nå ved vejs ende. Har heller ikke verdens største appetit, da jeg har ADHD og er medicineret med Methylphenidat, som har en forholdsvist appetitdæmpende bivirkning. Jeg spiser dog stadigvæk lige så meget som min far, har en sund og varieret kost og træner også hver anden dag. Er der stadigvæk håb forude? Bedste hilsner, Mig

Svar:
Hej Mig
Hvis dit håb handler om at blive højere, så er der håb endnu. Når dine venner sige at man ikke vokser længere efter man er fyldt 18, så er det ganske enkelt forkert.
Drenge er senere færdig udviklet, i forhold til piger. Man siger at drenge generelt først er færdig udviklet når de bliver 21-22 år. Hvis man er kommet sent i puberteten, bliver det selvfølgelig også mere sandsynligt, at man er ældre før man er helt udviklet.
Jeg tænker ikke din medicin eller dit madindtag gær en forskel så længe du har en sund og varieret kost, som du selv beskriver det.
Så giv det tid. Om 2-4 år har du svaret. Der er bestemt håb endnu.
Mange hilsner Sander