Billeder med min lærers ansigt på
brevkassespørgsmål af
Anonym
17 år
I min klasse har nogen sat vores lærers ansigt ind på forskellige billeder og lagt dem ud på klassens fælles messenger gruppe. Ville høre om det var lovligt siden der ikke er fået samtykke men billedet er tilgængeligt inde på skolens hjemmeside. tak

Svar:
Hej med dig.
Tak for spørgsmålet.
Helt grundlæggende skal man altid spørge om lov, inden man tager billeder ud af en sammenhæng og manipulerer dem til til "noget andet". Især hvis det er til visning offentligt. Selvom billedet ligger på skolens side, betyder det ikke at man må tage det, og bruge det som man har lyst.
Hvis en billedmanipulation er tydelig satire (og ikke forsøger at se ægte ud), kan det være ok. Hvis man derimod sætter en persons hoved på fx en pornomodels krop på en måde, hvor man ikke kan se, om det er ægte eller fake, så er det en tydelig krænkelse og en overtrædelse af loven.
Derfor er det også lidt svært for mig at sige præcist, om dit/jeres tilfælde er en overtrædelse af loven (ud over at der er kopieret et billede, som man måske ikke har ret til at tage).
Rent moralsk kan det hurtigt blive dårlig stil at gøre det. Prøv at vende spørgsmålet om: ville du selv synes, det var fedt, hvis dine klassekammerater delte photoshoppede billeder af dig i en gruppe, som du ikke har adgang til, men som mange andre har adgang til? Hvis man er i tvivl, er det altid en god idé at søge samtykke.
God dag til dig
/Jonas